صرفه‌جویی ۲۷ هزار میلیارد تومانی در مصرف آرد یارانه‌ای با اجرای هوشمندسازی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان، مصرف آرد حدود ۱.۵ میلیون تن کاهش یافت که معادل صرفه جویی ۲۷ هزار میلیارد تومان در هزینه‌های ملی است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «سید احسان خاندوزی» امروز (یکشنبه) در آیین ارایه دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه نان اظهار داشت: همه تلاش ما در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان این بود که نشان دهیم امکان اصلاحات اقتصادی با لحاظ محدودیت‌های اجتماعی و تنوع فرهنگی امکان پذیر است‌.

وی با اشاره به در هم تنیدگی مسایل اقتصادی و اجتماعی در کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ زمانی که مقرر شد اصلاحات یارانه‌ای نان انجام شود با توجه به اینکه پنج سال از زمان اصلاح قیمت نان گذشته بود، کار دشواری بود.

خاندوزی اظهار داشت: در اجرای هوشمندسازی یارانه نان سه گام برداشته شد، نخست شفاف شدن داده‌ها در این زمینه بود تا اشراف کامل صورت گیرد و در گام دوم هوشمندسازی نحوه تخصیص بود که بر اساس داده ها انجام شد و گام سوم مسأله مردمی سازی در طرح است تا چند میلیون نفر این امکان را داشته باشند که بتوانند بر جزییات و اصلاحات انجام شده نظارت کنند.

وزیر اقتصاد گفت: نخبگان تلاش کردند گام مردمی شدن طرح را اضافه کنند و البته هنوز گام‌هایی وجود دارد که زنجیره اصلاح شود.

وی در توضیح دستاورد اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان گفت: اگر روال گذشته در مصرف آرد دنبال می‌شد امسال میزان مصرف آرد به بیش از ٩ میلیون تن می‌رسید و همچنین با توجه به حذف ارز ترجیحی در سال ١۴٠١ و افزایش قیمت اقلام مصرفی مردم، این احتمال وجود داشت که با جایگزین شدن اقلام مصرفی، میزان مصرف نان افزایش یابد.

خاندوزی ادامه داد: اما در نهایت امسال میزان مصرف آرد یارانه‌ای به ٨.١ میلیون تن رسید و مصرف آراد یارانه‌ای به میزان به سال ١٣٩٨ برگشت و این دستاورد خوبی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: برآیند این اصلاح روش این بود که حدود ٢٧ هزار میلیارد تومان مصرف آرد یارانه‌ای در سال کاهش پیدا کرد. البته همچنان رانت ٢٠ برابری بین آرد یارانه‌ای و آرد آزاد وجود دارد.

ثبات نرخ ارز

وزیر اقتصاد درباره ثبات بازار ارز و برخی اظهارنظرها در این باره، گفت: چرا عده‌ای می‌خواهند به مردم القا کنند که بی‌ثباتی در بازار ارز و نرخ ارز وجود دارد، چه منفعتی از این موضوع می‌برند؟

وی تاکید کرد: نرخ ارز ثابت است.

کد خبر 69242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =