بافت فرسوده از امتیازات طرح نهضت ملی مسکن بهره‌مند می‌شود

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: واحدهای مسکونی بافت فرسوده از همه خدمات و امتیازات طرح نهضت ملی مسکن بهره‌مند می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد آیینی روز پنجشنبه در آیین گشایش دبیرخانه دائمی ستاد بازآفرینی شهری استان همدان افزود: ۱۶۷ هزار هکتار از فضای شهرهای کشور مشمول طرح بازآفرینی شهری می‌شود که ۳۲ هزار هکتار آن مربوط به بافت فرسوده و تاریخی است.

وی ادامه داد: همه ۱۶۷ هزار هکتار از بافت فرسوده کشور، در حوزه‌های معافیت مالیاتی، فرهنگی، اجتماعی ورزشی و سایر موارد مشمول ضوابط و مقررات مناطق محروم و کمتر توسعه یافته می شود.

وی افزود: بر اساس سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۹۵ بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار در کشور وجود دارد و این موضوع یعنی مسکن‌ها سازه مناسب ندارند و در صورت وقوع زلزله مستعد آوار شدن هستند.

وی ادامه داد: این تعداد واحد شامل ۴۹ درصد از کل محدوده بازآفرینی شهری می‌شود که ۱۰ میلیون نفر از جمعیت شهری در این واحدهای مسکونی سکونت دارند.

آیینی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم تلاش دارد نوسازی مسکن را شتاب دهد، بیان کرد: راهکار جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: نوسازی و بازسازی محله جولان همدان یک نمونه خوب کشوری هست و یک الگو برای بازآفرینی شهری محسوب می‌شود.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مردم را باید با تعریف بسته‌های تشویقی مناسب، به سمت بازآفرینی شهری و نوسازی واحدهای مسکونی ترقیب کنیم.

وی اضافه کرد: شهرداری‌ها موظفند ۵۰ درصد تخفیف در صدور مجوزها برای این بافت درنظر بگیرند و حداکثر تا سه ماه پروانه ساخت برای نوسازی واحدهای محدوده بازآفرینی را صادر و دستگاه‌های خدمات رسان نیز نباید درخواست مجوز جدید برای واحدهای بافت فرسوده کنند.

آیینی تاکید کرد: در قانون بودجه سال جاری، چهار بند خوب برای توسعه بافت فرسوده تعریف شده است و بند ب تبصره ۱۱ شامل حاشیه نشینی شهری می‌شود که اعتبارات مناسب برای ساخت مدرسه، مسجد، فضای ورزشی و سایر موارد در آن در نظرگرفته شده است.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: بند ث تبصره ۱۱ نیز برای ساکنان مناطق محدوده بازآفرینی شهری مجوز لازم جهت ارائه منابع دولتی با ۴۰ درصد تخفیف را تعریف کرده است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین موضوع برای نوسازی بافت فرسوده صادر کردن سند برای واحدهای مسکونی این مناطق است، گفت: در طول ۲ سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر معابر خاکی این محدوده در کشور با اعتباری افزون بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آسفالت شده است.

آیینی ادامه داد: امسال نیز بیش از ۷۵۰ هزار تن قیر دیگر با اعتبار یک هزار میلیارد تومان برای آسفالت معابر خاکی این محدوده در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن بسیار ارزشمند است و ساکنان بافت فرسوده نیز می‌توانند با نوسازی واحدهای مسکونی خود از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه مردم باید از این تشویق‌ها آگاه شوند، افزود: ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در محدوده بازآفرینی شهری کاری دور از دست نیست و سامانه‌ای در حال راه اندازی است که شهرداری‌ها می‌توانند آمار واحدهای در حال ساخت در محدوده بازآفرینی شهری را به صورت برخط بارگذاری کنند.

وی افزود: براساس آخرین آمار این سامانه در حال حاضر ۱۶۷ هزار واحد مسکونی در کشور در حال نوسازی است که سهم استان همدان چهار هزار و ۷۰۰ واحد است.

دبیرخانه دائمی ستاد بازآفرینی شهری استان همدان برای نخستین بار در کشور در ساختمانی مجزا با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گشایش یافت.

کد خبر 69360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =