هیچ ناترازی به بانک ملی منتقل نشد/ در دسترس بودن منابع آزاد شده ایران در قطر

رییس کل بانک مرکزی ضمن اعلام اینکه هیچ گونه ناترازی به بانک ملی منتقل نشده است، گفت: پول‌های ایران به هیچ وجه قفل نیست و وضعیت و روند ورود ۶ میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، محمدرضا فرزین روز یکشنبه در حاشیه آیین رونمایی از تامین مالی ارزی پروژه‌های اقتصادی و عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور اظهار داشت: در ابتدای سال تعهدی درباره سه موسسه ناتراز دادم. یکی موسسه توسعه بود که منحل شد و دومی موسسه نور بود.

وی افزود: بخشی از دارایی‌های نقد شونده موسسه نور به بانک ملی منتقل شد. هم اکنون ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده در موسسه نور داریم و کل این سپرده به بانک ملی منتقل شده و این بانک موظف است در صورت درخواست افراد، سپرده آنان را بپردازد و مابه ازای آن ۲۵۰ شعبه موسسه به بانک ملی داده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین دارایی قانونی موسسه در بانک مرکزی را به بانک ملی دادیم.

پول ایران در قطر قفل نشده

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا ۶ میلیارد دلار پول‌های ایران در قطر قفل شده است؟ گفت: پول‌های ایران به هیچ وجه قفل نیست و وضعیت و روند ورود ۶ میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم.

فرزین تصریح کرد: برخی املاک و اموال موسسه نور در دادگاه‌ها تعیین تکلیف و به بانک ملی منتقل خواهد شد. همچنین مطالبات بانک مرکزی از سهامداران جزو دارایی‌هایی است که مربوط به این موسسه است و دادگاه در حال تعیین تکلیف است تا مطالبات بانک مرکزی را از سهامداران بگیریم.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی؛ موسسه اعتباری ناتراز نور، ۴۷ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی داشته و بر اساس احکام دادگاه از محل دارایی‌های سهامداران اصلی این مبالغ را وصول می‌کنیم.

وی درباره سومین موسسه ناتراز دیگر که ابتدای سال گفته بود توضیحی نداد.

کاهش انتظارات تورمی

فرزین در خصوص انتظارات تورمی گفت: انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و سیاست ما ادامه روند کاهشی انتظارات تورمی است، گرچه هنوز این انتظارات در سطح بالایی قرار دارد.

وی در مورد محرمانه بودن مصوبات شورای پول و اعتبار گفت: بعضی از این مصوبات قبل از انجام اعلام نمی‌شود به عنوان مثال در باره موسسه نور تا قبل از زمان اقدام، اعلام نکردیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ورود طلا به مرکز مبادله ارز و طلا گفت: طبق قانون معاملات طلا به شکل عمده توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، در مورد طلا باید اوراق مالی با همکاری سازمان بورس تعیین کنیم و ابزارهای مختلفی برای عمده‌فروشی طلا تعیین شود.

وی داد: مرکز مبادله ارز و طلا محل خرده‌فروشی سکه یا طلا نیست و اگر قرار باشد سکه عرضه شود به صورت عمده به صرافی‌ها ارائه می‌کنیم.

فرزین درباره اوراق مرابحه ارزی گفت: نرخ سود ۶ درصد جذاب است و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از آن استقبال کردند.

کد خبر 69438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =