شفافیت مالی، لازمه تعالی و توسعه اقتصادی است/تهیه ترازنامه دولت‌ها، کارنامه عملکرد هر دولت

معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور با بیان اینکه شفافیت مالی لازمه تعالی و توسعه اقتصادی است، گفت: تهیه صورت های مالی تلفیقی در سطح دولت، یکی از مهمترین اقدامات حسابداری است و تلاش می کنیم با تهیه ترازنامه دولت عملکرد دولت‌ها مشخص باشد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «رحمت الله اکرمی» امروز (سه شنبه)در مراسم روز حسابدار اظهار داشت: با وجود تلاش حسابداران، این حرفه نقش خود را آن‌طور که باید و شاید نتوانسته است ایفا کند و باید بکوشیم این حرفه به سهم خود از کیک اقتصاد دست یابد.

وی بیان‌داشت: در دهه های گذشته هدف حسابداری در بخش عمومی پاسخگویی بود و اما در دهه اخیر، با تدوین نظام حسابداری علاوه بر تقویت پاسخگویی، سودمندی نیز در نظام مالی اضافه شده است.

اکرمی ادامه‌داد: به عنوان مسوول حسابداری کشور درباره اقدامات انجام شده باید بگویم که تدوین استانداردهای عمومی، تدوین نظام حسابداری بر اساس مبنای تعهدی و به روز رسانی مستمر، تشکیل کمیته راهبری اجرای استانداردها، تهیه صورت های مالی تلفیقی در سطح دولت و تلاش می کنیم ترازنامه دولت ها را تهیه کنیم تا عملکرد دولت‌ها مشخص باشد.

وی اضافه‌کرد: عملیاتی کردن حساب واحد خزانه، انجام فرایند حسابرسی و مشخص کردن بدهی دولت‌ها (تا میزان مطالبات و بدهی دولت و شرکت‌ها مشخص شود)، شناسایی اموال دولت (که باید این اقدام به صورت متقن باشد تا واگذاری اموال محقق شود) و راه اندازی سامانه رصد عمومی، کمک به بهبود شفافیت است.

معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور درباره چالش های حسابداری، گفت: چالش‌های پیش روی ما عدم وجود ساختار جامع برای نظام مند کردن حسابداران به صورت شایسته، عدم استفاده مناسب از فناوری در حسابداری، عدم یکپارچگی اطلاعات در سطح کلان، چابک نبودن حسابداری در مقابل تغییر و رقابت نادرست در بدنه حسابرسی است.

وی تاکید کرد: برای حل چالش عدم همکاری بخش گزارشگر، باید نظام حسابداری جزئی از دستگاه اجرایی باشد و برای چابک کردن حرفه باید آموزش لازم ارائه شود.

اکرمی افزود: با وجود همه تلاش ها، برای اینکه به نظام مالی جامع و کامل که زمینه ساز شفافیت است برسیم راه طولانی در پیش داریم.

کد خبر 69504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =