لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌گرایانه‌ترین بودجه در سال‌های اخیر است

سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به سخنان سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ مبنی بر کسری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، اعلام کرد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ واقع‌گرایانه‌ترین بودجه در سال‌های اخیر بوده و برآوردهای منابع و مصارف آن دقیق است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سازمان برنامه و بودجه کشور امروز (دوشنبه) در پی انتشار مطالبی به نقل از سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ در رسانه‌ها مبنی بر وجود کسری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه تقدیمی دولت که جزئیات آن بیان نشده است، اعلام کرد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ واقع‌گرایانه‌ترین بودجه در سال‌های اخیر بوده است.

این سازمان در اطلاعیه خود آورده است: به آگاهی می‌رساند برای نخستین بار در تاریخ بودجه‌ریزی کشور، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در دو مرحله تقدیم مجلس می‌شود که اکنون در مرحله نخست آن قرار داریم.

سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: در مرحله نخست یا بخش اول لایحه بودجه، احکام بودجه به‌علاوه جداول کلان پیش‌بینی منابع و مصارف بر مبنای عملکرد واقعی و قابل ‌تحقق سال ۱۴۰۲، تهیه و تلاش شده است از بیش‌برآوردی یا کم‌برآوردی اعداد و ارقام پرهیز شود.

براساس این اطلاعیه، در تهیه جداول کلان بودجه برای اجتناب از کسری متداول، ابتدا منابع قابل حصول با واقع‌نگری، بررسی و سپس مصارف در چارچوب آن تنظیم شده است. اقلام مهمی مانند منابع مالیاتی، مولدسازی دارایی‌ها، منابع نفتی و حقوق گمرکی، به‌دقت و بر اساس عملکرد واقعی و تحقق‌پذیر بررسی شده‌اند و از این‌رو، لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌گرایانه‌ترین بودجه در سال‌های اخیر است.

منبع‌تراشی و بیش‌برآوردی درآمدی در بودجه نداریم

سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از اطلاعیه خود تاکید کرده است: تکرار روشی که در آن برای هزینه‌ها و مصارف بودجه‌ای از پیش تعیین شده، منبع‌تراشی شده و با بیش‌برآوردی درآمدها و منتسب کردن هزینه‌های قطعی و غیرقابل‌ اجتناب به آنها، موجب ناترازی مزمن بودجه می‌شد، قابل استمرار نیست. سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسات مشترک با کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در حال تبیین دقیق مبانی محاسبات و برآوردهای منابع و مصارف بودجه است و این روند برای رسیدن به توافق نهایی و تنظیم بودجه‌ای بدون کسری و قابل اجرا، همچنان ادامه دارد.

کد خبر 69684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =