ایران بیشترین مصرف انرژی را در جهان دارد/شاخص بهره‌وری در دولت سیزدهم به ۳.۷ رسید

رییس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: براساس داده های آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در سال ۲۰۲۲ در شاخص مصرف انرژی در جایگاه آخر دنیا قرار دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، میرسامان پیشوایی روز چهارشنبه در نشست با کارکنان شرکت گاز خراسان شمالی اظهار داشت: کشور ایران با اینکه دومین منابع نفت و گاز دنیا را در اختیار دارد ولی بدلیل مصرف زیاد انرژی همچنان دچاز ناترازی است البته موضوع نگران کننده تر این است که متوسط مصرف انرژی در دنیا روبه پایین اما در کشور ما روبه بالا است.

وی ادامه داد: وضعیت نگران کننده در مصرف انرژی نیازمند اتخاذ تدابیر جدی است به گونه ای که ما باید پارادایم خود را تغییر دهیم و از رویکرد تامین انرژی به سمت مدیریت مصرف انرژی حرکت کنیم.

وی افزود: در فصل زمستان روزانه هفت میلیون مترمکعب گاز در کشور به مصرف می رسد و در مقایسه با دیگر کشورها شرایط مناسبی نداریم به طوری که روسیه از جمله کشورهایی است که در این زمینه به بهره وری مناسب رسیده و روزانه به کل اروپا ۳۵۰ میلیون مترمکعب گاز صادر می کند.

پیشوایی یادآور شد: صنعت برای ما ارزش افزوده ایجاد می کند و سعی داریم تا ناترازی انرژی در این بخش را بشکنیم و به شرایط مطلوب دست یابیم.

لزوم بهره وری، رضایت و عدالت در مصرف انرژی

وی با بیان اینکه رویکرد دولت بهره وری، رضایت و عدالت است، گفت: رییس جمهور همواره در جلسات خود به حوزه بهره وری تاکید کرده و نگاه ویژه ای به این حوزه داشته است.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران تاکید کرد: نگاه دولت این است که اگر اقدامات هدفمندی در حوزه بهره وری انجام شود، ظرفیت خوبی برای خلق ثروت ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تحولات زیرساختی خوبی بعد از انقلاب در حوزه برق و گاز رخ داده است، افزود: گرچه در حوزه گازرسانی به دورترین نقاط کشور و روستاها اقدامات قابل افتخاری انجام شده اما در حوزه بهره وری باید اقدامات زیادی انجام شود.

پیشوایی با بیان اینکه در حوزه گاز طبیعی مایع (ال ان جی) باید کار زیادی انجام شود، اظهار داشت: آمریکا جزو کشورهایی است که در این حوزه و صادرات آن به اروپا سود قابل توجهی بدست آورده است.

وی‌ با بیان اینکه باید طرح بهینه سازی را جدی بگیریم، افزود: یزد به عنوان پایلوت بهره وری گاز انتخاب شده است، استانی که هشت درصد گاز آن را کوره های آجرپزی مصرف می کند.

رییس سازمان ملی بهره‌وری کشور با بیان آنکه دلیل مصرف بالای انرژی در کوره های آجرپزی قیمت ناچیز انرژی در کشور و فناوری قدیم این کوره ها است، گفت: قیمت انرژی در ایران تقریبا رایگان است لذا باید برای بهبود بهره وری تدابیر مناسب اتخاذ کرد.

شاخص بهره‌وری در دولت سیزدهم به ۳.۷ رسید

رییس سازمان ملی بهره وری ایران در شورای اداری خراسان شمالی با بیان آنکه شاخص بهره وری در دولت سیزدهم با جهش بسیار خوبی به ۳.۷ درصد رسیده است، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه از هشت درصد رشد اقتصادی باید ۲.۸ درصد رشد از محل بهره وری تامین می شد اما دهه ۹۰ با یک انحراف قابل توجهی تلخ ترین وضعیت اقتصادی را شاهد بودیم.

وی افزود: دهه ۹۰ از ۲.۸ درصد رشد پیش بینی شده از محل بهره روی، متاسفانه تنها ۰/۰۴ درصد محقق شد.

پیشوایی خاطرنشان کرد: گرچه طی عملکرد ۲ ساله دولت شاهد جهش در حوزه بهره وری بودیم اما حفظ شاخص سه درصدی بهره وری نیازمند تحرکات جدی است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای بر ارتقای بهره وری دارد، گفت: سیاست های کلی که شهریورماه سال گذشته توسط ایشان ابلاغ شد، رشد اقتصادی با تاکید بر ارتقای بهره وری است.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: کمیته بهره وری به ریاست استاندار در استان ها دارای اختیارات خاصی هستند و این کمیته مستقل از دستگاه ملی منی تواند برای بهره وری تصمیم گیری کند و در این زمینه به خود استان تنفیذ اختیار شده است.

وی افزود: در شهریورماه امسال نظام نامه چرخه مدیریت بهره وری ابلاغ شده و این چرخه باید در ادارات استقرار یابد و موضوعات محوری در استان باید مسئله شناسی و ریشه یابی شوند تا از این طریق اقدام شود.

پیشوایی ادامه داد: ماموریت محور نبودن دانشگاه ها از مصادیق اصلی نبود بهره وری در کشور محسوب می شود و طرحی در این زمینه با نام دانشگاه معین کمیته بهره وری در سطح استان ها مشخص شود و این دانشگاه متعهد می شود تمامی نیازهای این کمیته را برطرف کند.

وی عنوان کرد: پیش از اینکه طرحی را در استانها آغاز کنیم باید طرح های نیمه تمام را اجرایی کرد و این خود موجب بهره وری می شود.

رییس سازمان ملی بهره وری کشور از اداره گاز خراسان شمالی به عنوان دستگاه موفق در بهره وری بازدید کرد و بازدید از شرکت آب منطقه ای استان و حضور در شورای اداری استان از دیگر برنامه های او در سفر به خراسان شمالی است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

کد خبر 69751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =