تشکیل جلسه فوق‌العاده دولت برای بررسی مجدد لایحه بودجه

جلسه فوق‌العاده هیات دولت به منظور بررسی مجدد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور عصر دوشنبه با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی به صورت فوق‌العاده تشکیل شد و بخش‌هایی از کلیات این لایحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سه‌شنبه ۱۴ آذر ماه با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس کرد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۲۱ آذرماه به بهانه عدم تأمین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کلیات لایحه بودجه را رد کردند این در حالیست که دولت اعلام کرد اعتباری ۵۰ همتی برای این کار اختصاص داده و بهای این اقدام مجلس، کاهش فرصت بررسی لایحه بودجه توسط نمایندگان در آستانه انتخابات است.

رئیس جمهور در جریان حضور خود در مجلس در دفاع از لایحه بودجه واقع‌نگری را از محورهای مورد توجه در این لایحه برشمرد و گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر تاکیدات رهبری و اسناد بالادستی رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گذاری شده که با توجه به آمار سه ماهه اول که رشد ۷ درصدی را در بخش‌های مختلف نفت، صنعت و کشاورزی نشان می‌دهد، تحقق این هدف‌گذاری دور از انتظار نخواهد بود؛ البته استمرار و تداوم آن نیز به کنترل و نظارت مداوم نیاز دارد.

وی تصریح کرد: توجه به عدالت در پرداخت‌ها در سطح استانی و ملی، توجه به نقش مردم در اقتصاد و فعال کردن اقتصاد خصوصی و تعاونی از جمله دیگر موارد مد نظر در بودجه سال آینده است. کاستن از تصدی‌گری دولت و افزایش نظارت نیز در دستور کار دولت قرار دارد و به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم.

آیت الله رئیسی درباره میزان مالیات در بودجه ۱۴۰۳، گفت: در روزهای اخیر برخی تصور کردند مالیات حقوق‌بگیران افزایش خواهد یافت؛ نه این‌طور نیست و در بودجه سال آینده به اخذ مالیات از آنانی که فرار مالیاتی دارند، توجه شده است. هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد، بلکه آنچه در این بودجه مورد توجه قرار گرفته، جلوگیری از فرار مالیاتی و احقاق حقوق حقه دولت و مردم است.

رئیس جمهور با اشاره به مسئله متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان، ادامه داد: متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان همواره در دستور کار دولت بوده و در بودجه ۱۴۰۳ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی کاهش وابستگی دولت به نفت را نیز از جمله موضوعات مورد توجه دولت دانست و گفت: همواره تلاش کردیم این وابستگی را کاهش دهیم. همچنین کسری تراز عملیاتی هم حتما در بودجه مورد توجه قرار گرفته و اصلاحاتی در این‌باره انجام شده است. در بودجه ۱۴۰۳ تلاش کردیم احکام دائمی در بودجه آورده نشود و تلاش شد تا آنچه که شأن بودجه‌ای دارد در بودجه سال آینده گنجانده شود.

کد خبر 69913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =