سفته‌بازی، مانع بزرگ بخش خصوصی برای ورود به آزادراه‌سازی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آزادراه سازی عقب‌ماندگی داریم، گفت تا زمانی که بازارهای جذاب و بی دردسر سفته بازی همچون سکه، طلا و غیره وجود دارد، بخش خصوصی تمایلی به حضور در طرح‌ها و پروژه‌های آزادراه‌ سازی ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه، «خیرالله خادمی» در نشست خبری در حاشیه دومین روز از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل مصلی تهران افزود: ۹۰ درصد جابه‌جایی بار و مسافر در کشور و همچنین ترانزیت از طریق جاده‌ای است، بر این اساس ساخت مسیرهای اصلی آزادراهی و توسعه آنها اولویت دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان‌کرد: مطابق برنامه باید ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه در کشور ساخته شود، اما اکنون جمع کل آزادراه‌های کشور تنها سه‌هزار کیلومتر است و یک‌هزار کیلومتر هم در دست احداث داریم.

وی در تشریح دلایل عقب‌ماندگی در این بخش و کندی پیشرفت، گفت: از آنجا که دولت به مقوله ساخت آزادراه ورود نمی‌کند، این مهم باید با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شود، اما بخش خصوصی نیز زمانی به این پروژه‌ها ورود می‌کند که از صرفه اقتصادی لازم برایش برخوردار باشد و تا زمانی که بازارهای جذاب و و سوددهی نظیر سکه، ارز، طلا و غیره وجود دارد ورود نمی‌کند.

خادمی با بیان آنکه براین اساس نیازمند مشوق‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی و معافیت در مباحث سرمایه‌گذاری هستیم، افزود: مطابق قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، تا ۱۰ درصد بالای نرخ سود بانکی می‌توانیم سود قراردادهای آزادراهی را منعقد کنیم که یکی از مشوق‌ها در این بخش به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌کرد: سرمایه‌گذار آزادراهی باید به پول و سود خود در این پروژه‌ها برسد و به این منظور باید عوارض آزادراهی اخذ شود.

وی به اختلاف بسیار زیاد مبالغ عوارض آزادراهی در ایران و کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: این نرخ در ترکیه ۱۱ برابر ایران است، در حالی که عوارض آزادراهی نظیر تهران- اصفهان فقط ۲۵ هزار تومان است.

خادمی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم شبکه آزادراهی خوبی در کشور داشته باشیم، باید سرمایه‌گذار به تناسب سرمایه‌ای که وارد این پروژه ها می‌کند، به پول خود برسد.

وی به آزادراه تهران- شمال اشاره کرد که از روز نخست بهره برداری تاکنون فقط یک کشته (آن هم با قصور خود آن شخص) داشته است که به معنای ایمنی در آزادراه هاست.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: در کشور ۳۷ هزار کیلومتر جاده شریانی داریم که باید چهارخطه شده و به آزادراه تبدیل شود، همچنین ۱۰ هزار کیلومتر توسعه خطوط ریلی در برنامه داریم که اکنون سه‌هزار کیلومتر آن در حال ساخت بوده و مطالعات ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر آن نیز در حال انجام است.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در موضوع توسعه ارتباط با همسایگان، در زمینه‌های اتصال ریلی و جاده‌ای اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و توافقات خوبی با کشورهای همسایه از جمله جمهوریآذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه، ارمنستان و روسیه در حال انجام است.

خادمی گفت: ارزش روز قراردادهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است، پارسال ۲۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار از خزانه برای زیرساخت‌های کشور دریافت کردیم که از ابتدای امسال تاکنون نیز این رقم ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

ریل ملی و بی‌نیازی از واردات

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تولید ریل ملی، اظهار داشت: در سال ۹۶ ریسک کردیم و نخستین قرارداد در این زمینه را با شرکت ذوب آهن اصفهان منعقد کردیم که منجر به تولید ریل ملی شد و کیفیت بالاتری از بسیاری ریل‌های وارداتی داشت.

وی یادآور شد: تا دو سال پیش سوزن مورد استفاده از انتقال خطوط نیز از خارج وارد می‌شد، اما با داخلی سازی آن، واردات به صفر رسیده است.

۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی

خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، گفت: طول این محورها ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ترانزیت بار کشور از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به انعقاد سه تفاهم‌نامه با شرکت‌های ایرانی گفت: علائم و سیگنالینگ خطوط راه‌آهن از سال ۱۳۸۵ به دلیل کمبود منابع به‌سازی نشده بود و این موضوع مورد تقاضای بهره‌برداران بوده است. از این رو در راستای خودکفایی در حوزه ریلی، بخش سیگنالینگ را با یک شرکت ایرانی وابسته‌ به وزارت دفاع، به قرارداد رساندیم تا برای خطوط ریلی جدید، اقدامات سیگنالینگ با استانداردهای شرکت راه‌آهن انجام شود.

این مقام مسوول ادامه داد: همچنین موافقت‌نامه اولیه برای سه آزادراه پردیس- هراز، همدان- کرمانشاه و ارومیه- تبریز انجام شد و یک تفاهم‌نامه هم برای اتصال کارخانه‌های سیمان تامین به شبکه ریلی کشور به امضا رسید.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های موجود حمل ونقل متناسب با تولید خودرو یا خدمات حمل‌ونقلی نیست، افزود: به‌ عنوان کشوری که می‌توانیم درآمد خوب و پایداری برای کشور از جنبه ترانزیتی داشته باشیم، زیرساخت‌های موجود هم برای داخل کشور و هم برای تراتزیت کم است.

نزدیک‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین مسیرها از ایران می‌گذرد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار داشت: با توجه به وضعیت جغرافیایی کشور ما، زمانی همه خطوط تجارت دنیا از ایران عبور می‌کرد، هم‌اکنو نیز نزدیک‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین مسیرها از ایران می‌گذرد، اما باید کریدورهایمان را در مقایسه با کریدوهای دنیا تکمیل کنیم.

وی اضافه‌کرد: امروزه در خاورمیانه رقابت کریدورهاست و چند کشور با هم قرارداد می‌بندند و برای آینده ترانزیتی خود کریدور می‌سازند. ما با توجه به موقعیتی که داریم، نیازی به تبلیغ نداریم و اگر کریدورها را بسازیم، صاحب بار از آن استفاده می‌کند.

کد خبر 69948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =