واردات بی رویه کالاهای مصرفی تولید ملی را تضعیف می‌کند

یک کارشناس اقتصادی واردات بی رویه کالاهای مصرفی و با دوام مثل لوازم خانگی را به ضرر تولید ملی دانست و گفت: البته باید به این نکته مهم اشاره کرد که مفاهیمی همچون نظارت و کیفیت نباید قربانی حمایت شود.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، محمد خوش چهره با اشاره به موضوع واردات خودرو و همچنین زمزمه‌های آزادسازی واردات لوازم خانگی که طی چند وقت اخیر خبرساز شده، اظهار داشت: بحث واردات در برخی کالاهای مهم مانند خودرو و لوازم خانگی به یک آشفته بازار تبدیل شده و هر روز خبرهای جدیدی از این موضوع به گوش می‌رسد که این موضوع برای تولید اصلا خوشایند نیست و به موضوع تولید ملی لطمه می زند.

وی با بیان اینکه موضوع واردات در سه بخش قابل بررسی و پیگیری است، افزود: زمانی که کالاهای سرمایه‌ای یعنی دستگاه‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلاتِ تولید، وارد می‌شود، یک اقدام رو به جلو انجام شده چراکه فعالیت این دستگاه‌ها باعث افزایش تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

این استاد دانشگاه از کالاهای واسطه‌ای به عنوان بخش دیگری از کالاهای وارداتی نام برد و ادامه داد: کالاهای واسطه‌ای مانند مواد اولیه و قطعات نیز در جریان تولید قرار می‌گیرد و به واسطه آنهاست که تولیدکننده داخلی می‌تواند محصولات نهایی خود را تولید و روانه بازار کند، بنابراین واردات آنها نیز قابل درک و ضروری است.

وی بیشترین مشکل واردات کشور را مربوط به بخش کالاهای مصرفی دانست و تصریح کرد: بخش زیادی از کالاهای مصرفی مانند پوشاک، گوشت، برنج و ... که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد، به دلایل مختلف وارد می‌شود و تولید داخل را با چالش مواجه می‌کند.
خوش چهره واردات بی‌رویه را برخلاف سیاست‌های حمایتی از تولیدکننده عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، مشکل آن جایی بیشتر می‌شود که واردات کالاهای لوکس و فانتزی به طور گسترده در کشور انجام و ارز مورد نیاز سایر اقلام ضروری صرف کالاهای غیرضروری می‌شود.

وی ادامه داد: واردات کالاهای بادوام مانند لوازم خانگی نباید انجام بگیرد چرا که واردات کالای ساخته شده تولیدکننده داخلی را تضعیف می‌کند.

این کارشناس اقتصادی یکی از راهکارهای جلوگیری از واردت بی‌رویه را وضع تعرفه‌های قانونی دانست و بیان کرد: اگر تعرفه‌ها برای کالاهایی که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد، بالا باشد قطعا زمینه ورود کالاهای وارداتی کاهش پیدا می‌کند اما اگر این تعرفه‌ها پایین باشد منجر به افزایش واردات خواهد شد.

وی یادآور شد: البته باید در کنار حمایت از تولید داخل به این نکته مهم اشاره کرد که مفاهیمی همچون نظارت و کیفیت نباید قربانی حمایت شود، در غیر این صورت جنس بنجل تولید و روانه بازار می‌شود.

کد خبر 69987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =