صدور پروانه از سوی شهرداری‌ها در بافت‌های فرسوده حداکثر سه‌ماهه می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مطابق بندی که در قانون برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده است، صدور پروانه برای بافت‌های فرسوده حداکثر سه ماهه خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، «محمد آیینی» امروز (دوشنبه) در نشستی خبری با بیان آنکه در صورت تاخیر شهرداری‌ها از مدت زمان سه ماهه، ترک فعل و تخلف است، اظهار داشت: عمده تاخیرها در صدور پروانه ناشی از استعلامات مختلف مثل استعلام نظام‌مهندسی، دستگاه‌های خدمات‌رسان، فضای سبز و ...است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه‌داد: اکنون امکان صدور پروانه الکترونیکی در برخی شهرها مثل تهران و اصفهان فراهم شده است.

از ابتدای دولت سیزدهم موضوع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و شتاب بخشی به آن به عنوان راهبرد اصلی دولت مورد تاکید قرار گرفت.

راهبرد به کار گرفته شده در شرکت بازآفرینی شهری ایران متناسب با سیاست‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی ایجاد بسته‌های تشویقی برای این کار و یکی از جامع‌ترین مشوق ها در قالب مصوبه ۱۹ بندی اسفندماه سال ۱۴۰۱ به همه استان‌های ابلاغ شده و ملاک کار نوسازی در بافت‌های فرسوده است.

متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توانند همانند نهضت ملی مسکن از تسهیلات نوسازی استفاده کنند. در بخش غیرحمایتی، میزان و سقف تسهیلات در نظر گرفته شده ۴۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله در تهران تعیین شده است.

لزوم مردمی‌سازی طرح بازآفرینی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۶۷ هزار هکتار در کشور در محدوده بازآفرینی شهری هستند که معادل ۲۰ درصد وسعت شهرها است و یک‌سوم جمعیت شهری در آنجا زندگی می‌کنند.
وی اظهارداشت: ۵.۷ میلیون واحد مسکونی در این مناطق وجود دارد که ۲.۷میلیون واحد آن معادل ۴۶.۵ درصد در سه محدوده بافت فرسوده میانی، بافت فرسوده تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی قرار می‌گیرند و بناهای موجود در آنها ناپایدار هستند و ممکن است با کوچکترین فشاری فروبریزند.
آیینی افزود: مطابق سند ملی بازآفرینی، مسکن‌های موجود در محله‌های هدف بازآفرینی باید به متوسط پایداری سایر محلات شهر برسد.
وی تاکید کرد: باید به نوسازی این واحدها شتاب ببخشیم، زیرا حجم انبوهی از بناهای ناپایدار در این مناطق وجود دارد. اما این مهم به تنهایی از دولت و شهرداری‌ها ساخته نیست و توان، منابع و امکانات لازم نزد آنها وجود ندارد و باید مردمی‌سازی اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت:‌ یکی از مشکلات این است که افراد ساکن در این مناطق، به‌تنهایی قادر به نوسازی واحدها نیستند و حتی توان بازپرداخت وام ارزان قیمت را نیز ندارند.

وی گفت: براین اساس چاره‌ای نداریم جز اینکه افرادی که توانایی فنی- مالی و اجرایی دارند را تشویق به مشارکت کنیم. این افراد که به آنان «توسعه‌گران»‌ اطلاق می‌شود شامل انبوه‌سازان، سازندگان خرد و سرمایه‌گذاران هستند که به طور عمده به دلیلنبود توجیه اقتصادی لازم وارد چنین پروژه‌هایی نمی‌شوند و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

آیینی تصریح‌کرد: راهبرد ما حمایت از سازندگان و توسعه‌گران و ترغیب آنان برای آمدن به این مناطق است، لذا بسته های تشویقی مختلفی در حوزه‌های گوناگون تعریف کردیم که این افراد انگیزه لازم را پیدا کنند.

وی یادآور شد: مطابق بررسی‌های انجام شده، در ابتدای دوره اجرای این طرح متوسط زمان صدور پروانه در کشور هشت ماه و در تهران ۶ ماه بود که این مساله موجب می‌شد برخی به سمت «خلاف‌ سازی» بروند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:‌ اکنون و با برخی تسهیلات ایجاد شده از جمله الزام شهرداری‌ها به صدور سه ماهه پروانه در برنامه هفتم توسعه، قائل شدن تسهیلات برای انشعابات و حمایت‌های مالی ذکر شده و همچنین برخی مشوق‌ها، این مهم در همه شهرها سرعت یافته است.

وی اظهار داشت: امروز هر شهرداری بسته به شهر، می‌تواند بسته تشویقی تکمیلی تدوین و اجرایی کند که تاکنون ۷۰ شهرداری از جمله شهرداری تهران نسبت به این مهم اقدام کرده‌اند.

طرح «کلید به کلید» یا «کلید به زمین»

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به مشوق «کلید به کلید» یا «کلید به زمین» اشاره کرد و افزود: مطابق برنامه هفتم توسعه، چنانچه مالک یک واحد فرسوده حاضر به معاوضه آن با زمین یا یک واحد نوساز باشد، مشمول تخفیف ۴۰ درصدی خواهد شد.

وی بیان‌داشت: گام بعدی برای ترغیب سرمایه‌گذاران، تضمین سرمایه‌گذاری آنهاست تا نگرانی از فروش واحدها و سرمایه‌گذاری انجام شده نداشته باشند.

آیینی گفت: مشوق ۱۹ بندی یاد شده، اسفند ماه سال گذشته لازم الاجرا شده و اکنون نزدیک به ۱۷۰ شهر در حال اعمال آن هستند، همچنین این مشوق‌ها در ۵۰۰ شهر دیگر نیز در حال عملیاتی شدن است و اعضای شورای اسلامی شهرها به عنوان سفیران بازآفرینی معرفی می‌شوند. مجموع واحدهای نوسازی شده از ابتدای فعالیت در دولت سیزدهم تاکنون ۱۸۱ هزار و ۱۴۱ واحد بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از مجموع سالیانه یک میلیون واحد در نظر گرفته شده در نهضت ملی مسکن، ۱۵۰ هزار واحد در هر سال برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که در دو ماه گذشته شاهد شتاب‌گیری آن بوده ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال از رکورد نوسازی ۹۲ هزار واحد که در سال ۹۱ کسب شد، عبور کنیم و رکود ۲۷ سال گذشته را بشکنیم.

آیینی خاطرنشان‌کرد: از خرداد ماه تاکنون تعداد واحدهای در دست نوسازی در محدوده‌های هدف بازآفرینی ۳۳.۵ درصد رشد داشته است.

وی گفت: مطابق آمارهای مرکز آمار ایران، سال گذشته صدور پروانه در این واحدها سهم ۱۹ درصدی را به خود اختصاص داده و این آمار برای سه ماهه نخست سال جاری ۲۲.۶ درصد بوده است.

تحقق ۵۵ درصدی نوسازی در دو سال نخست دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان‌داشت: از مجموع ۳۲۵ هزار سهمیه در نظر گرفته شده برای این مهم در دو سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، تاکنون نوسازی ۱۷۹ هزار و ۵۰۱ واحد محقق شده است که به معنای تحقق ۵۵ درصدی است.

اراضی مسکونی تصرفی مستقر در سکونتگاه‌های غیررسمی سند دار می‌شوند

وی در ادامه از امکان سند دار شدن اراضی مسکونی تصرفی مستقر در سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد واحدهای مسکونی مستقر در سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات محروم حاشیه‌ای سند دارند و ۷۰ درصد سند ندارند که واحدهای بدون سند، به شرط آنکه ساخت عیانی آنها مربوط به قبل از اول فروردین ۱۳۹۴ باشد، سه ماه فرصت دارند همه ادله خود را برای مالکیت این واحدها و تقاضای صدور سند رسمی در سامانه تسهیلات بازآفرینی به نشانی facility.udrc.ir بارگذاری کنند.

وی بیان‌داشت: هم‌اینک ۲۴ هزار و ۳۲۰ نفر در سامانه ثبت‌نام کردند و یک‌هزار و ۷۹ واحد سنددار شدند.

به گفته آیینی، یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار از این اراضی، جزو زمین‌های تصرفی دولت هستند.

کد خبر 70106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =