رئیس سازمان مالیاتی: هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در صنف طلا نداریم

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده و اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، سیدمحمدهادی سبحانیان در گفت و گویی توضیحات لازم را خصوص شایعه افزایش مالیات بر طلا و جواهر ارایه کرد.

سؤال: آیا تصمیمی برای افزایش مالیات طلا فروشان گرفته شده است؟
سبحانیان: به موجب قانون اساسی سازمان امور مالیاتی کشور صرفاً مجری قوانین است و هیچ اختیاری برای کم یا زیاد کردن نرخ مالیات یا پایه مالیات ندارد و همانطور که به صورت گسترده اطلاع رسانی شد، هیچ مبنای قانونی برای افزایش مالیات در حوزه طلا وجود ندارد و شایعاتی که این روزها متأسفانه در فضای مجازی پراکنده شد که مالیات ۲۵ درصدی از خریداران طلا از ابتدای دیماه اخذ خواهد شد، کذب خواهد بود.هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده و همچنین اصل طلا و جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.


سؤال: درحال حاضر مالیات طلا فروشان و مالیات بر ارزش افزوده طلا به چه صورت است؟
سبحانیان: مثل سایر مشاغل و اصنافی که فعالیت اقتصادی می‌کنند، فعالان اقتصادی در حوزه طلا هم از سود عملکرد فعالیت شان یعنی پس از کسر هزینه‌های شان از درآمدی که دارند و پس از کسب یک معافیت پایه مشمول مالیات بر عملکرد می‌شوند. یعنی اگر مثلاً سود فعالیت شان بین صفر تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد با ۱۵ درصد نرخ مالیات، اگر بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد، با نرخ ۲۰ درصد و بالاتر از ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ ۲۵ درصد مثل سایر اصنافی که فعالیت اقتصادی می‌کنند. در حوزه ارزش افزوده هم به موجب قانون اصلاحی ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، اصل طلا معاف از مالیات بر ارزش افزوده شده است و صرفاً مالیات بر ارزش افزوده بر اجرت و سود فعالیت طلا فروشان حوزه طلا وضع خواهد شد.


سؤال: تکلیفی که از اول دی ماه به طلا فروشان اعلام و این هم به قول شما باعث شده که شایعاتی ایجاد شود، در چه موردی است؟
سبحانیان: یک قانونی را ما از سال ۹۸ مصوب مجلس داشتیم که به موجب قوانین بعدی زمان الزامی شدن اجرای آن از تاریخ یکم دیماه یعنی دو روز گذشته انجام شده است. من باید اینجا متذکر شوم که این قانون هیچ پایه مالیاتی جدیدی به هیچ عنوان نیست، اساساً هیچ الزامی وجود ندارد که مصرف کننده نهایی بابت خرید کالا یا خدمات اش کد ملی خودش را به فروشنده ارائه کند، بلکه این قانون صرفاً بستری است برای محاسبه سیستمی مالیات. بسیاری از مؤدیان گلایه دارند از مراجعات مکرر خودشان به ادارات امور مالیاتی با اجرای این قانون بستری فراهم خواهد شد که هم محاسبه مالیات سیستمی شود و هم ما بعنوان سازمان امور مالیاتی کشور به صورت حداکثری و بدون رسیدگی مالیات ابرازی مؤدیان را بپذیریم و در این بستر اصل بر صحت اظهارات مؤدیان خواهد بود. یک تغییر جدی و بهبود بسیار خوبی را در محیط کسب و کار انشاالله اجرای این قانون ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 70114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =