ایران کمتر از ۱۰ درصد تنوع آفتکش‌های جهانی را دارد

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم گفت: ایران کمتر از ۱۰ درصد تنوع آفتکش ها و سموم کم خطر، پرخطر جهانی را دارد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، «سیدمهدی حسینی یزدی»در نشستی خبری به مناسبت دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران افزود: در حوزه سموم و آفتکش‌ها یک هزار و ۲۰۰ مولکول در جهان ثبت شده که بیش از ۸۰۰ مولکول آن در حال مصرف است که در قدرت انتخاب کشاورزان اثرگذار است.

وی اظهار داشت: در ایران بیش از ۳۰۰ مولکول ثبت شده که از این میزان ۱۸۷ مورد در ایران به مصرف می‌رسد و از این تعداد ۵۰ قلم اول، ۹۰ درصد آفتکش‌های کشور را تامین می‌کند.

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم تصریح کرد: آنچه در داخل کشور تولید می‌شود جز ۵۰ قلم سم است که ۷۵ درصد سم موردنیاز بخش کشاورزی در داخل و ۲۵ درصد هم از محل واردات تامین می‌شود.

حسینی یزدی با بیان اینکه نیاز مصرفی سموم بخش کشاورزی کشور بیش از ۳۰ هزار تن است، گفت: در حال حاضر ۷ هزار تن سموم آماده مصرف و ۷ هزار تن سموم تکنیکال وارد کشور می‌شود که در مجموع به ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد.

وی با بیان اینکه برخی به دنبال افزایش ۲۵ درصدی تعرفه سموم وارداتی و جلوگیری از ورود ۴۱ نوع سم هستند، تصریح کرد: سال گذشته ۹ درصد ارزش افزوده را به سم وارداتی اضافه کردند، بنابراین امروز داستان سموم و آفت‌کش‌های بخش کشاورزی ایران از داستان خودرو بدتر است زیرا برگشت محصولات صادراتی بخش کشاورزی این موضوع را تایید می‌کند.

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم اضافه کرد: لازم است که سموم کم خطر و دارای دوره کارنس کوتاه وارد کشور شود که این مهم جز واردات تکنولوژی و دانش با وجود تحریم‌های فعلی ممکن نیست.

حسینی یزدی یکی از مشکلات این صنعت را تامین ارز دانست و گفت: اخیراً با مساعدت یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی ارز موردنیاز این بخش تخصیص یافته است؛ زیرا مرتب ارز این بخش را جز گروه کالایی یک و دو قرار می‌دهند.

وی بر این باور است که با صادرات یک نوع محصول صادراتی ارز موردنیاز بخش آفتکش ها، کود و بذر کشور از محل واردات تامین می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم درباره انحصار در واردات سموم از سوی شرکت‌های دولتی گفت: طبق آمارها ۸۰ درصد سموم توسط شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی وارد می‌شود و بخش خصوصی سهم کمی در واردات دارد.

وی درباره کیفیت سموم و کودهای وارداتی افزود: طبق روال همیشه سموم و کودهای وارداتی در مرزها مورد آزمایش و نمونه‌برداری قرار می‌گیرند و اگر کیفیت آنها با استانداردهای داخلی و بین‌المللی یکی نباشد، مرجوع می‌شوند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که نظارتی بر سموم و کودهای تولید داخلی نیست و حتی اکثر کارخانه‌های تولیدکننده آزمایشگاهی در این خصوص ندارند.

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم از وزارت جهادکشاورزی خواست تا به کیفیت سموم و کودهای تولید داخل نظارت بیشتری داشته باشند و نتیجه بررسی‌های خود را اعلام کنند.

حسینی یزدی هدف از برگزاری نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی را تامین سلامت غذا به لحاظ استفاده از مصرف کود، سم و بذر کیفی دانست و گفت: این عوامل تولید باید دارای استاندارهای جهانی باشند تا با تولید سالم فرصت برای بازارهای خارجی و ارزآوری ایجاد شود.

دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران از ۱۱ دی ماه به مدت چهار روز در مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مال برگزار می‌شود.

کد خبر 70304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =