درآمد نفتی ایران در ۹ ماهه ۲۰۲۳ به ۳۴ میلیارد دلار رسید

آژانس بین‌المللی انرژی درآمد نفتی ایران در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ با وجود تداوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا را ۳۴ میلیارد دلار اعلام کرده که معادل ۱۲ درصد کل درآمد اوپک در این دوره بوده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی کل درآمد نفتی ایران در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ را ۳۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است.

درآمد نفتی ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ معادل ۱۲ درصد کل درآمد اوپک در این دوره بوده است.

فروش ۳۴ میلیارد دلار نفت توسط ایران در بازار جهانی طی ۹ ماهه ۲۰۲۳ درحالی است که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و سیاست به اصطلاح فشار حداکثری در دولت دموکرات آمریکا نیز ادامه پیدا کرده است. درآمد نفتی ۳۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۹ ماهه ۲۰۲۳ دو برابر درآمد نفتی ایران در ۱۲ماهه سال ۲۰۲۰ بوده است. بر اساس محاسبات وزارت انرژی آمریکا ایران در سال ۲۰۲۰ فقط ۱۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ نیز ۳۷ میلیارد دلار نفت فروخته است. در سال ۲۰۲۲ نیز کل درآمد ایران از فروش نفت بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی کل درآمد نفتی ۱۳ عضو اوپک در ۹ ماهه ۲۰۲۳ را ۲۸۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محاسبه کرده است.

براساس این گزارش درآمد عراق از فروش نفت در ۹ ماهه سال میلادی گذشته ۲.۵ برابر ایران بوده است. عراق ۸۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از فروش نفت در این دوره درآمد داشته است.

درآمد نفتی عربستان نیز بیش از ۵ برابر ایران بوده است. عربستان ۱۸۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نفت در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ فروخته است.

تولید بیش از ۳ میلیون بشکه نفت ایران برای هشتمین ماه متوالی

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین از تولید بیش از ۳ میلیون بشکه نفت در ایران برای هشتمین ماه متوالی در سال ۲۰۲۳ خبر داده است. بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در ماه می ۲۰۲۳ برای نخستین بار از زمان خروج آمریکا از برجام به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسید و در ماه‌های بعد با طی مسیری کمابیش صعودی بالای ۳ میلیون بشکه باقی مانده است.

ایران در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است. این رقم نسبت به ماه قبل از آن ۶۰ هزار بشکه کاهش داشته است.

متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار بشکه در روز بوده است.

کد خبر 70870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =