تسهیل واردات ماهی راهکار کاهش قیمت کنسرو

رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران، دستیابی به آمار دقیق صید داخلی، ردیابی کیفی ماهی تون صید شده، تسهیل واردت و افزایش صادرات از جمله راهکارها برای کاهش قیمت کنسرو ماهی در کشور است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، «مسعود بختیاری» در همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان که در محل هتل المپیک تهران برگزار شد، با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مهمترین دغدغه کشورها است، افزود: امنیت غذایی چهار مولفه کیفیت، ایمنی، دسترسی، توان مالی و پایداری در تولید است.

رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار داشت: بر این اساس در صنعت کنسرو تون ماهیان در بخش پایداری تقویت زنجیره تامین، حفظ توان خرید کنسرو ماهی توسط اقشار مختلف جامعه، افزایش بهره وری تولید نسبت به سرمایه مد نظر است.

وی با بیان اینکه کنسرو ماهی به وفور در بازار وجود دارد و دسترسی آن برای همه مردم آسان است، اضافه کرد: در بخش ایمنی و کیفیت نیز به دلیل فرآیند تولید خاص و بسته بندی غیرقابل نفوذ، این محصول ماندگاری و ایمنی بالایی دارد و مواد نگهدارنده در آن استفاده نمی‌شود.

بختیاری گفت: کنسرو ماهی در گذشته مقرون به صرفه بوده و امیدواریم بتوانیم به طور مجدد این کنسرو را مقرون به صرفه تولید و در اختیار مردم قرار دهیم.

وی درباره واحدهای کنسروسازی افزود: با وجود اینکه حدود ۱۴۰ واحد کنسروسازی مجوز دارند اما کمتر از ۵۰ کارخانه فعال و نیمه فعال با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.

رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به اینکه قیمت کنسرو ماهی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ تقریبا ثابت بوده است، یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که قیمت کنسرو از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ ثابت بوده که بیانگر مدیریت بازار توسط تولیدکنندگان این صنعت است تا تولید قابل رقابت باشد.

وی براین باور است که از زمانی‌که قیمتگذاری دستوری اجرا شد، روند قیمت کنسرو ماهی افزایشی بوده؛ بنابراین با هرگونه قیمتگذاری دستوری بازار کنترل نمی‌شود.

بختیاری یکی از مشکلات را کاهش واردات تون ماهیان دانست و گفت: طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ میزان واردات به ۱۰ هزار تن کاهش و قیمت ماهی تون صید داخلی پنج برابر رشد یافت، در حالی‌ که در سال ۱۳۹۵ میزان واردات ۵۰ هزار تن بوده که این امر نشان می‌دهد به هر میزانی که واردات افزایش یابد، قیمت کنسرو منطقی‌تر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ نرخ رشد کنسرو ماهی کمتر از نرخ تورم بوده است.

راه‌اندازی سامانه ردیابی‌ ۵ گونه ماهی‌ تون

رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران از توافق با سازمان شیلات برای راه‌اندازی سامانه ردیابی‌ ماهی‌های تون خبر داد و گفت: با این سامانه پنج گونه ماهی تون رصد خواهد شد که ما را در ارتقای کیفیت محصول نهایی کمک می‌کند.

وی دیگر راهکارهای کاهش قیمت کنسرو ماهی را راه‌اندازی سامانه ردیابی کیفی ماهی تون صید شده، تعیین قیمت تمام شده هر کیلو گرم ماهی تون، معافیت از ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و صدور مجوزهای شناورهای صیادی برای واحدهای تولیدکننده کنسرو ماهی برشمرد.

بختیاری، ۸۰ درصد قیمت کنسروماهی را نرخ ماهی تون دانست و گفت: لازم است وزارت جهاد کشاورزی قیمت یک کیلوگرم ماهی صید داخلی را اعلام و سازمان حمایت از مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان قیمت گذاری کنسروماهی را حذف کند.

کد خبر 70971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =