پدیده تورم همچنان مشکل اصلی کشور است

رییس پژوهشکده اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: پدیده تورم در دولت‌های مختلف با سیاست‌های مقطعی و معمولاً با تعجیل دستور کار قرار گرفته است و همچنان مشکل اصلی کشور محسوب می‌شود

به گزارش اگزیم نیوز، لیلا سادات زعفرانچی روز سه شنبه در همایش ملی «مسأله تورم در ایران؛ ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها» اظهار داشت: مسأله تورم در ایران در ۵۰ سال گذشته با میانگین فراتر از معمول جهانی از یک طرف و رکورد آن در یک دهه اخیر از سوی دیگر بیانگر اهمیت موضوع است.

وی افزود: پدیده تورم در دولت‌های مختلف با سیاست‌های مقطعی و معمولاً با تعجیل دستور کار قرار گرفته اما بدون تصحیح ساختار مناسب و جلوگیری از مشی نادرست سیاست‌های پولی فقدان پشتوانه تولید و به خصوص حذف ذینفعان از این بازی باخت باخت بین ملت و دولت همچنان مشکل اصلی کشور محسوب می‌شود.

زعفرانچی گفت: امروز تورم نه تنها معضل اقتصادی بلکه نتایج منفی و وسیعی در ابعاد سیاسی و فرهنگی دارد و موجب نااطمینانی، کاهش سرمایه گذاری، تخصیص نامناسب منابع ، افزایش شکاف درآمدی ، کاهش رشد جمعیت و افزایش مهاجرت و افت امید اجتماعی می‌شود.

ناترازی بودجه ای، بانکی، ارزی و صندوق های بازنشستگی، عدم بهره وری و کارایی تولید، ناقص بودن بازارها و پدیده انتظارات تورمی هر یک در شکل گیری پدیده مخرب تورم نقش دارند و نیازمند سیاست‌های اصلاحی در افق زمانی مناسب برای حل مسأله هستند .

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کاهش تورم و ایجاد فضای با ثبات اقتصادی محرک رشد اقتصادی است پژوهشکده پژوهشگاه علوم انسانی پیشنهاد برگزاری همایش‌هایی با حضور صاحبنظران در این عرصه را مطرح کرد و هست پیش نشست تخصصی با مشارکت ۲۴ نفر از صاحبنظران برگزار شد.‌در فراخوان مقالات علمی ۹۲ چکیده مقاله و ۵۵ مقاله کامل دریافت شد.

رییس پژوهشکده پژوهشگاه علوم انسانی گفت: در پایان همایش نیز سه نشست تخصصی برگزار می‌شود تا جمع‌بندی نهایی در زمینه علل، آثار و سیاست‌های ضدتورمی اساتید مختلف باشیم.

کد خبر 71005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =