گواهی سپرده خاص در کنترل نقدینگی و کاهش التهابات ارزی موثر است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: افزایش قیمت دلار جنبه روانی دارد و فاقد توجیه اقتصادی است بنابراین به طور قطع نوسانات نرخ ارز فروکش خواهد کرد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی اظهار داشت: اقدام جدید بانک مرکزی در فروش اوراق توسط بانک‌ها با سود ۳۰ درصد سالانه به منظور افزایش سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی اقدامی قابل تقدیر و قابل حمایت است زیرا این اقدام باعث می‌شود تا نقدینگی سرگردان در جامعه مدیریت و به سمت تولید و ایجاد رونق در این حوزه هدایت شود.

وی افزود: اقدام جدید بانک مرکزی باعث می‌شود تا سرمایه و نقدینگی موجود در جامعه به جای اینکه صرف سفته بازی و سوداگری در بازار ارز و سکه شود به سمت تولید هدایت شده و اشتغال را نیز در کنار رشد تولید به همراه خواهد داشت.

میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن امتیازاتی همچون معافیت مالیاتی و پرداخت سود قطعی در کنار سود ۳۰ درصد در پایان کار و همینطور پذیرفتن این اوراق به عنوان وثیقه در بانک‌ها برای دریافت وام‌های خرد اقداماتی است که جذابیت‌هایی را برای خرید این اوراق ایجاد کرده است.

وی در پایان با اشاره به نوسانات بازار ارز ناشی از تحولات سیاسی منطقه تاکید کرد: افزایش قیمت‌ها جنبه روانی دارد و فاقد توجیه اقتصادی است؛ بنابراین به طور قطع نوسانات در روزهای آینده فروکش خواهد کرد که البته شاهد کاهش قیمت دلار در روز گذشته (شنبه ۱۴ بهمن) نیز بودیم.

یادآور می شود، در راستای دستورالعمل بانک مرکزی شبکه بانک اقدام به انتشار این گواهی سپرده برای تامین سرمایه در گردش طرح‌هایی با بازدهی بالا کرده که در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب این بانک پرداخت خواهد شد.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به غیر از صندوق های سرمایه گذاری مجاز به خرید این گواهی سپرده خواهند بود؛ پرداخت سود علی‌الحساب این اوراق به صورت ماهانه و معاف از مالیات است و بازخرید قبل از سر رسید آن در شعب بانک با نرخ سود 12درصد سالانه از تاریخ فروش محاسبه خواهد شد.

گواهی سپرده بصورت الکترونیکی بوده و برگه سپرده به مشتری تحویل نخواهد گردید لذا اطلاع حفظ و نگهداری رسید صادره گواهی سپرده ضروری است.

لازم به ذکر است امکان استفاده این گواهی به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی برای دارندگان آن و همچنین مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور از ویژگی های خاص این سری از گواهی های سپرده(خاص) بانک ملی ایران است.

کد خبر 71331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =