برنامه ریزی سازمان بورس برای افزایش نقش بخش خصوصی در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نقش بخش خصوصی در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی، بیان کرد: افزایش نقش بخش خصوصی در بازار سهام یکی از برنامه‌های جدی سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از سازمان بورس، مجید عشقی در حاشیه جشنواره تقدیر از پژوهشگران صنعت کارگزاری مبنی بر نقش بخش خصوصی در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی، گفت: افزایش نقش بخش خصوصی در بازار سهام یکی از برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی با بیان این که اقداماتی نیز در راستای افزایش نقش واقعی بخش خصوصی در بازار سرمایه طی چند سال اخیر صورت گرفته، افزود: در رابطه با تامین مالی از طریق اوراق بدهی نیز نقش بخش خصوصی واقعی در مقایسه با گذشته افزایش یافته است‌.

وی گفت: با توجه به تاکیدات رهبری تمام تلاشمان را در راستای افزایش سهم بخش خصوصی واقعی در حوزه‌های تامین مالی و پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه انجام خواهیم داد.

عشقی با اشاره به اینکه مقوله پژوهش بسیار حائز اهمیت است و انتظار می‌رود در آینده شاهد پررنگ‌تر شدن این امر باشیم، افزود: در اوایل دهه هشتاد به ندرت شاهد افراد متخصص و کارشناسان مالی در صنعت کارگزاری بودیم و چندان امکان صحبت در خصوص ابزارهای مالی فراهم نبود، این در حالیست که اکنون این مسائل رفع شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که در بند ۲۰ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار نیز به بحث پژوهش و تحقیق به عنوان یک اصل کلی توجه شده، گفت: ماهیت بازار سرمایه به نحوی است که نمی‌توان بدون تحقیق شاهد توسعه بازار سرمایه بود.

وی با اعلام این که اگر بحث‌های پژوهشی کمک‌کننده به بخش‌های عملیاتی نباشد قطعا نمی‌توان شاهد توسعه بود، افزود: در سال‌های اخیر بازار سرمایه توانسته نقش ۳۰ درصدی در تامین مالی داشته باشد که این نقش اکنون در حال پررنگ‌تر شدن است، اما این امر نیازمند ابزارهای جدید و توسعه پژوهش است.

وی با تاکید بر این که به طور حتم در حوزه صنایع کوچک نیازمند ابزارهای جدید در بحث تامین مالی هستیم، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های نظارتی به ویژه در بحث کارگزاران نیز ابزارهای جدید باید توسعه یابند که این امر مهم نیازمند پژوهش است البته هسته‌های خوبی در بازار سرمایه در بحث پژوهش شکل گرفته که مسائل تحقیقی و نوآوری‌ها را در آنجا مطرح می‌کنیم.

عشقی گفت: کانون کارگزاران در سال‌های اخیر نقش قابل توجهی را در حوزه آموزشی ایفا کرده اما چندان در بحث پژوهش ورود نکرده که انتظار می‌رود در این حوزه نیز فعال‌تر شود و گام‌های مهمی را بردارد.

وی درباره مقررات و قوانین بازار سرمایه اظهار داشت: اجرای این قوانین نیازمند یک فرایند سیستماتیک است، البته در سازمان بورس نیازمند افزایش هم‌افزایی هستیم تا یک حلقه اصلی را در بازار سرمایه تشکیل دهیم، زیرا این موضوع می‌تواند موجب رفع مشکلات بازار سرمایه و افزایش نوآوری‌ها در بلندمدت شود.

کد خبر 71356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =