کاهش سفته بازی در بازار ارز و طلا با انتشار گواهی سپرده خاص

یک کارشناس بازار پول و ارز با اشاره به تبعات مطلوب انتشار گواهی سپرده خاص بر حوزه های مختلف اقتصادی کشور، گفت: با انتشار این اوراق ضمن کاهش سفته بازی، نقدینگی از بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو خارج و مستقیما وارد حوزه تولید خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، بانک مرکزی دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه و معاف از مالیات را همراه با پرداخت سود به صورت ماهانه و با هدف تامین سرمایه در گردش واحدهای تولید به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

محمدرضا اکبری جور ادامه داد: احتمالا با استقبالی که می‌شود انتشار گواهی سپرده خاص موجب تغییر ترکیب سپرده‌های خرد در نظام بانکی خواهد شد و بخشی از سپرده‌های دیداری را به غیر دیداری تبدیل خواهد کرد.
این تحلیلگر اقتصادی افزود: در حال حاضر که دلالان و سفته بازان به بازار ارز و طلا هجوم برده‌اند، انتشار گواهی سپرده خاص ابزار مناسبی برای جلوگیری از ورود سرمایه‌های خرد به بازار ارز و طلا است.
وی در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی انتشار گواهی سپرده خاص در راستای کاهش دلالی و سفته بازی و حتی کاهش تقاضای احتیاطی در بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو نشان از اتخاذ تدابیر خوب بانک مرکزی برای مدیریت بازارهای مالی محسوب می‌شود.

کد خبر 71365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =