دلار به نرخ تعادلی نزدیک می‌شود/ تداوم روند کاهشی نرخ تورم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تاثیر هیجانات سیاسی روی نرخ ارز و بازگشت نرخ ارز به قیمت‌های متعادل قبلی، گفت: بازار ارز از فضای هیجانی تنش‌های سیاسی متاثر می‌شود لذا نمی‌توان از کنار این موضوع که مسائل و تنش‌های سیاسی روی نرخ ارز تاثیر گذار نیست، گذشت.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، جعفر قادری با بیان آنکه به تجربه ثابت شده اثرات افزایش تنش‌های منطقه‌ای و بین المللی روی نرخ ارز بسیار بالاست، افزود: بخش قابل توجهی از افزایش نرخ ارز وابسته به موضوعات سیاسی بوده که در منطقه رخ داده که از آن‌جمله می‌توان به جنگ غزه و مسائل مرتبط با عراق، سوریه و یمن اشاره کرد زیرا به تجربه ثابت شده نوسانات سیاسی روی نرخ‌ها بخصوص ارز به عنوان یک کالای مهم اثرگذار هستند.

وی معتقد است: با افزایش تنش‌های سیاسی عرضه کنندگان ارز کمتر و به تبع متقاضیان خرید ارز بیشتر می‌شوند، به این خاطر سمت تقاضا تحت فشار قرار می‌گیرد، بنابراین در چنین مواقعی باید بازار در طرف تقاضا مدیریت شود، ضمن اینکه انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی با مدیریت درست مانع از تاثیراتی شود که اتفاقات سیاسی روی اقتصاد کشور به جا می‌گذارد.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: بخشی از افزایش نرخ ارز هم مرتبط به تورم داخلی است. مساله کنترل تورم به این دلیل بسیار مهم است چرا که در صورت عدم کنترل تورم، در بلندمدت زمینه برای افزایش نرخ ارز فراهم می‌شود، بنابراین وجود تفاوت زیاد بین تورم داخلی و بین المللی زمینه‌های لازم را برای افزایش نرخ ارز فراهم می‌کند.

این اقتصاددان در پایان افزود: باتوجه به اینکه بانک مرکزی در تحقق هدفگذاری نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی در سال ۱۴۰۲ موفق عمل کرده است، به نظر می‌رسد روند کاهش تورم در سال آتی ادامه داشته باشد و به‌تبع آن نرخ ارز نیز با مدیریت عرضه و تقاضا روند با ثباتی را طی کند.

کد خبر 71525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =