خودروهای پرمصرف داخلی علت اصلی ایجاد ناترازی بنزین است/ خودروسازان پاسخگو نیستند

استاد دانشگاه تهران یکی از دلایل رشد مصرف و ایجاد ناترازی بنزین را تولید خودروهای پرمصرف داخلی دانست و گفت: اگر خودروسازان در قبال عملکردشان مجبور به پاسخگویی بودند به دنبال فناوری جدید می‌رفتند و از طریق افزایش کیفیت، مصرف سوخت را کاهش پیدا می‌کرد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، طبق نظر کارشناسان در سال ۱۴۰۱، ایران که تا پیش از این صادرکننده بنزین بود و از این محل درآمد ارزی کسب می‌کرد، در سال ۱۴۰۳ نه‌تنها صادرات بنزین نخواهد داشت، بلکه ناچار از واردات ۳ میلیارد دلار بنزین نیز خواهد شد.

کارشناسان معتقدند برای کنترل این تشدید واردات و ناترازی، دولت باید اقدامات فوری و جدی را در دستور کار خود قرار دهد.

عضو هیئت علمی حقوق انرژی دانشگاه تهران در این رابطه اظهار داشت: از گذشته تکالیفی بر عهده دولت بوده که می‌بایست، این تکالیف را اجرا می‌کرد؛ از جمله اینکه گاز سی‌ان‌جی در ناوگان حمل و نقل کاملا مورد استفاده قرار گیرد، خودروهای دوگانه‌سوز تولید و خودروهای برقی و کم‌مصرف حتی دست‌دوم نیز تولید یا به کشور وارد شود، اما متاسفانه هیچکدام از این برنامه‌ها محقق نشده است. به نظر می‌رسد غولی بزرگ سر راه تحقق هر یک از این برنامه‌ها خوابیده است.

حسن مرادی افزود: در شرایطی که ما در کشور شاهد ناترازی بنزین هستیم؛ یعنی تقاضا و مصرف داخلی بیشتر از تولید بنزین است و پالایشگاها نمی‌توانند رشد مصرف داخل را برآورده کنند و تنها راه باقی مانده واردات بنزین است.

این کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه با عدم تحقق موارد ذکر شده، ناترازی بنزین به جای مانده است، اضافه کرد: از سوی دیگر قیمت بنزین سال‌ها ثابت باقی‌مانده، که در هیچ کجای دنیا به این شکل نیست؛ قیمت‌ سوخت در کشورهای غربی و اروپایی بنابر عرضه و تقاضای روزانه شناور است.

مرادی ضمن انتقاد از عملکرد شرکت‌های خودروسازی داخلی گفت: شرکت‌های خودروسازی خواستار این هستند که خود واردکننده باشند، درحالی‌که ورود خودروهای جدید به کشور در حوزه کاری آنها نیست؛ چرا که بحث رقابت مطرح است.

وی تاکید کرد: خودروهای داخلی و وارداتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد میزان مصرف سوخت مطلوبی ندارند، در واقع خودروی جدید کم‌مصرفی که بتواند نیاز را تامین کند وارد کشور نشده و کیفیت خودروهای داخلی هم تغییر نکرده است؛ از این رو ما شاهد افزایش مصرف سرانه خودرو هستیم.

عضو هیئت علمی حقوق انرژی دانشگاه تهران در مورد راهکار برای حل بحران ناترازی بنزین، خاطرنشان کرد: برای حل بحران ناترازی بنزین و کنترل تشدید واردات به دولت توصیه می‌کنم که وظایف خود را در این حوزه دنبال کند. خودروسازی ما فربه شده و با حمایت‌هایی که از جانب دولت دریافت کرده از انجام هیچ‌کاری ابایی ندارد.

مرادی تصریح کرد: اگر خودروسازان در قبال عملکردشان مجبور به پاسخگویی بودند به دنبال فناوری جدید می‌رفتند و از طریق افزایش کیفیت، مصرف سوخت را کاهش می‌دادند.

وی گفت: اما زمانی که هدف خودروسازان سودجویی است و هیچکس از آن‌ها بازخواست نمی‌کند و هر خودرویی را تولید می‌کنند؛ زیرا یکی از دلایل رشد مصرف بنزین، مصرف خودروهای تولیر داخل است که بالاتر از استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

کد خبر 71536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =