هدایت نقدینگی به تولید با انتشار گواهی سپرده خاص/ جلوی سفته‌بازی طلا و ارز گرفته شد

یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: انتشار گواهی سپرده خاص به تقویت تولید و کاهش سفته بازی در بازارهای ارز و طلا کمک کرده و خواهد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، احمد کیمیایی اسدی با بیان اینکه موافق انتشار گواهی سپرده خاص هستم، چون این اوراق به تقویت تولید و کاهش سفته بازی کمک می‌کند، اظهار داشت: هرچند که نرخ سود این اوراق بالاست، اما گواهی سپرده خاص مزایای زیادی برای اقتصاد دارد، به خصوص آن که چند ماهی است به دلیل سیاست انقباضی بانک‌ها نسبت به تسهیلات‌دهی به بخش تولید با احتیاط بیشتری اقدام کرده اند، در نتیجه این اوراق کمک زیادی به ورود سرمایه‌های خرد به بخش تولید خواهد کرد.

وی افزود: همچنین انتشار گواهی سپرده خاص راهکاری است تا مردم بازده بیشتری را کسب کنند تا از این طریق از سرمایه‌های خردی که به سمت بازارهای سفته‌بازانه همچون بازار ارز، طلا و خودرو می‌رفت، جلوگیری و در ادامه این سرمایه‌ها جذب تولید شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه انتشار گواهی سپرده خاص راهکاری برای تقویت تولید و ورود نقدینگی به این بخش است، گفت: با انتشار گواهی سپرده خاص تسهیلات‌دهی به بخش تولید تقویت خواهد شد، در نتیجه چرخ اقتصاد بهتر به گردش در خواهد آمد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: به طور معمول در پایان سال حجم نقدینگی افزایش می‌یابد و بانک مرکزی با این ابزار توانست تا حجم نقدینگی را در این ایام کاهش دهد و با توجه به اینکه نرخ دلار در اقتصاد ایران به مانند یک دماسنج عمل می‌کند، در نتیجه استفاده از این ابزار می‌تواند مانع ورود نقدینگی به بازار ارز و طلا شود، بنابراین حتی بهتر بود بانک مرکزی گواهی سپرده خاص را زودتر منتشر می‌کرد تا مانند حالا تاثیر آن را بر آرامش بازار مشاهده می‌کردیم. البته ادامه این روند نیز می‌تواند بسیار موثر باشد که خوشبختانه براساس اعلام بانک مرکزی، گواهی سپرده خاص طرح‌های پیشران نیز به‌زودی منتشر می‌‎شود.

کد خبر 71598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =