تاکید ایران و ارمنستان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی/ آمادگی تهران برای صادرات دارو

همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان، کمیته‌های تخصصی دو کشور در زمینه‌های توسعه تجارت، همکاری‌های گمرکی، حمل و نقل دریایی ایران و غذا و دارو برگزار شد و دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی تاکید کردند.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از سازمان برنامه و بودجه، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان نشست تخصصی توسعه تجارت ایران و ارمنستان برگزار شد.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در این دیدار بیان کرد: موضوعات بسیاری برای تفاهم‌نامه و همکاری در حوزه‌های مختلف وجود دارد که می‌توانیم در مورد آنها گفتگو کنیم.

وی افزود: ایران و ارمنستان با داشتن مرز زمینی مشترک می‌توانند با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و مسیر ترانزیتی به عنوان دروازه اوراسیا عمل کنند.

نارک تریان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان، هم در این دیدار گفت: لازم است با برنامه‌ریزی مناسب روند رو به رشدی میان دو کشور در زمینه تبادلات تجاری ایجاد شود.

افزایش همکاری و حجم مبادلات تجاری میان گمرکات مرزی دو کشور

دیروز همچنین نشست تخصصی گمرک ایران و کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان با حضور سرپرست دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک ایران با رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان برگزار شد.

خودسیانی سرپرست دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک ایران در این نشست تخصصی، با اشاره به اهمیت همکاری‌های گمرکی با ارمنستان، بیان کرد: توسعه روابط و همکاری‌های گمرکی و تجاری و مسافر با کشور دوست و برادر ارمنستان بسیار ضروری است و در این راستا تمام تسهیلات لازم برای عبور کامیون، کالا و مسافر در نظر گرفته خواهد شد.

نرسس زینالیان رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان نیز با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات گمرک ارمنستان با ایران، گفت: در صدد تقویت و توسعه هرچه بیشتر روابط ارمنستان و ایران در حوزه‌های مختلف هستیم.

وی تصریح کرد: میزان تعامل و همکاری و حجم مبادلات تجاری میان گمرکات مرزی دو کشور بیش از گذشته افزایش می‌یابد.

رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان افزود: ضروری است تبادل اطلاعات تجاری بین ایران و ارمنستان به‌صورت الکترونیک انجام شود و برای رسیدن به این هدف لازم است که مسئولان دو کشور در زمینه"آی‌تی" همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

آمادگی ارمنستان برای سرمایه‌گذاری در ایران

نشست تخصصی حمل و نقل دریایی ایران و ارمنستان نیز همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان در تهران با حضور رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران با معاون وزیر اقتصاد ارمنستان برگزار شد.

علی‌اکبر صفایی رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران در این نشست، گفت: ایران آمادگی کامل دارد تا امکانات لازم را برای سرمایه‌گذاری همه جانبه در زمینه واردات و صادرات با ارمنستان فراهم کند.

وی تصریح کرد: ایران در این زمینه با کشورهای حوزه خلیج فارس همکاری‌های گسترده‌ای دارد؛ لذا همین سیاست‌گذاری را با کشور دوست و برادر ارمنستان ادامه می‌دهیم.

صفایی با مهم دانستن سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه میان ایران و ارمنستان، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری ارمنستان در بندر چابهار و مرزهای شمالی استقبال می‌کند.

نارک تریان معاون وزیر اقتصاد ارمنستان در زمینه حمل و نقل هم در این نشست، گفت: ارمنستان آمادگی کامل دارد در زمینه حمل و نقل و گسترش همکاری‌های دوجانبه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در ایران داشته باشد.

آمادگی ایران برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به ارمنستان

همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، نشست تخصصی سازمان غذا و دارو ایران و ارمنستان با حضور حیدر محمدی، معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو جمهوری اسلامی ایران و خانم لنا نانوشیان معاون وزیر بهداشت ارمنستان برگزار شد.

محمدی معاون وزیر بهداشت و درمان در این نشست گفت: ایران آمادگی کامل دارد تا محصولات تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی در ایران را به کشور دوست، ارمنستان صادر کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به خودکفایی ایران در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: ایران از پیشنهاد ثبت داروهای ایرانی در ارمنستان که منجر به صادرات به منطقه اوراسیا شود و همچنین برپایی نمایشگاه‌های تخصصی دارویی و تجهیزات پزشکی در ارمنستان استقبال می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت همکاری دوجانبه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی، تصریح کرد: با تشکیل کارگروه مشترک، بسترهای لازم برای اجرایی شدن سند همکاری فراهم می‌شود.

در این نشست معاون وزیر بهداشت ارمنستان ضمن قدردانی از میزبانی صمیمانه و استقبال گرم طرف ایرانی در خصوص تعمیق همکاری‌ها میان دو کشور ابراز امیدواری کرد.

خانم لنا نانوشیان با اشاره به همکاری‌های گسترده اقتصادی ارمنستان و ایران، گفت: با توجه به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه بهداشت و سلامت، جمهوری ارمنستان برای گسترش همکاری‌ها اعلام آمادگی می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، افزود: همکاری در حوزه گردشگری سلامت، بیمه دارویی و سلامت از دیگر موضوعات مورد حمایت جمهوری ارمنستان است.

براساس این گزارش، هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، از صبح امروز (چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه) با حضور هیات‌هایی از معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دو کشو، به میزبانی سازمان برنامه و بودجه کشور در تهران آغاز شده و روز پنجشنبه با دیدار و گفتگوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان، به کار خود پایان خواهد داد.

کد خبر 71630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =