یک میلیون بشکه نفت به تولید کشور اضافه می‌کنیم/ صندوق توسعه ملی باید سیاست‌های خود را با بانک مرکزی هماهنگ کند

رئیس صندوق توسعه ملی معتقد است: به طور قطع ۳۰ میلیارد دلار تراکنش سالانه صندوق در بازار ارز اثرگذار خواهد بود بنابراین صندوق باید سیاست‌های خود را با بانک مرکزی هماهنگ کند.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، مهدی غضنفری با اشاره به جایگاه صندوق در بازار ارز کشور، افزود: به زودی ۵۰ تا ۶۰ درصد از منابع ارزی کشور به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود. بررسی جریان نقدی صندوق توسعه ملی در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که این صندوق نقش مهمی در حوزه ارزی کشور دارد.
رئیس صندوق توسعه ملی بیان داشت: بررسی منابع و مصارف صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۸۹ تا برج ۱۰ سال ۱۴۰۲ در برخی سال‌ها صندوق جریان نقدی به ارزی ۲۰ میلیارد دلار را در کشور مدیریت کرده که عدد کوچکی نیست و حائز اهمیت است.
وی گفت: جمع کل ورودی‌ها ۱۶۰ میلیارد دلار و جمع کل خروجی‌ها ۱۳۲ میلیارد دلار بوده است و مجموع ورودی و خروجی‌های صندوق توسعه ملی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار تراکنش(مجموع رفت و برگشت به صندوق)بوده است. حدود ۳۰ میلیارد دلار تراکنش سالانه صندوق می‌تواند در بازار ارز اثرگذار باشد، بنابراین صندوق باید سیاست‌های خود را با بانک مرکزی هماهنگ کند.
غضنفری تصریح کرد: خوشبختانه دولت از اینکه صندوق مطالبات خود از دولت را به صورت حضور در میادین نفتی دریافت کنیم، موافقت کرده است و با این اقدام جریان نقدی جدیدی ایجاد خواهیم کرد و با نام حضور صندوق در حوزه بالادست صنعت نفت شناخته خواهد شد.
رئیس صندوق توسعه ملی افزود: صندوق یک نهاد مالی است و حاضر است منابع خود را به چاه‌های مشترک ببرد تا همسایگان آن‌ها را تخلیه نکنند. مخالفت با این مسئله علمی نیست، چرا که صندوق با این اقدام منابع خود را به سمت استراتژیک‌ترین بخش کشور می‌برد تا ثروت مردم افزایش پیدا کند.
وی گفت: بنگاهداری برای صندوق یک سم مهلک است و به هیچ وجه قصد بنگاه‌داری نداریم بلکه به دنبال سرمایه‌گذاری، بنگاه‌سازی و ارزآوری هستیم تا برای این نسل و نسل‌های بعدی ایجاد ثروت کنیم.
غضنفری تاکید کرد: با این سرمایه‌گذاری می‌توانیم چیزی حدود یک میلیون بشکه نفت به تولید کشور اضافه کنیم. برای این کار به ۳۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری است که حدود ۲۲ میلیارد دلار آن در دو سال اول انجام می‌شود و در نهایت در ۵ سال اول ۵۰ میلیارد دلار جریان نقدی ایجاد می‌شود.
رئیس صندوق توسعه ملی افزود: از این سرمایه‌گذاری دو مسیر درآمدی برای صندوق ایجاد می‌شود. اول اینکه مبلغ سرمایه‌گذاری با نرخ ۸ درصدی به صندوق برمی‌گردد و از در کانال دوم نیز با هر میزان تولید سود دیگری به صندوق تعلق می‌گیرد.
غضنفری با تاکید بر اینکه صندوق‌های ثروت جهان به سمت سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوپدید رفته‌اند، گفت: همتای صندوق توسعه ملی در ایران صندوق‌های ثروت در دنیا هستند که کارکرد مشابهی دارند. صندوق‌های ثروت جهان سرمایه گذاری زیادی در فناوری‌های نوپدید به خصوص هوش مصنوعی دارند. صندوق ثروت ملی در جهان ۲۲ میلیارد دلار در فناوری‌های نوظهور سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در بین آن‌ها امارات با ۱۵ میلیارد دلار پیشتاز است.
وی افزود: صندوق نروژ در صنعت ریز تراشه‌ها، استارت آپ‌های هوش مصنوعی و پلتفرم‌های رایانش ابری سرمایه‌گذاری کرده است و در مجموع ۱۳۸ میلیارد دلار در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. صندوق کشورهایی مثل سنگاپور، قطر، عربستان صعودی، چین، کانادا و استرالیا نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند.
رئیس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: قصد داریم ۶۰ تا ۷۰ درصد از منابع را به سمت سرمایه‌گذاری در نفت، گاز و پتروشیمی ببریم. سال ۱۴۰۲ برای صندوق توسعه ملی سال حضور صندوق در بالادست نفت بوده است و سال ۱۴۰۳ را سال سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی نامگذاری کرده‌ایم.
وی گفت: در جلسه‌ای که با آقای دهقانی فیروزآبادی معاونت فناوری ریاست جمهوری داشتیم قرار شد ۲.۵ همت در اپراتور هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنیم. در جلسه روز گذشته با آقایان خاندوزی و سبحانیان بخشش ۲.۵ همتی جریمه مالیاتی اتفاق افتاد که همان منابع را به سرمایه‌گذاری در اپراتور هوش مصنوعی کشور اختصاص دادیم.
رئیس صندوق توسعه ملی افزود: در حال حاضر ۴۰ درصد از عواید حاصل از صادرات نفت و گاز به صندوق توسعه ملی می‌آید که بزرگترین جریان نقدی کشور است. منابع تسهیلاتی و سرمایه گذاری صندوق در پروژه‌های توسعه صنعتی نیز در حال بازگشت است. همچنین سرمایه گذاری جدید در میادین نفت و گاز برنامه صندوق در پنج سال آتی است.
غضنفری در پایان تاکید کرد: برنامه‌های ما در جهت افزایش حجم ارزهای ورودی به کشور است و اطمینان می‌دهیم که حجم ارزهای ورودی به کشور افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 71734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =