سه کارکرد اصلی مرکز مبادله ارز و طلا/ بازار ارز شفاف شد

یک اقتصاددان گفت: مرکز مبادله ارز و طلا نه تنها بازار ارز را شفاف و امکان کشف قیمت را فراهم نمود بلکه شرایط اقتصاد کشور را هم پیش‌بینی‌پذیر کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، آلبرت بغزیان روز سه شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه وظیفه مرکز مبادله ارز و طلا شفاف سازی عرضه و تقاضا در بازار ارز است زیرا وقتی عرضه و تقاضا شفاف شود، کشف قیمت آن نیز رقابتی خواهد شد، افزود: حال سوال این است که تقاضا چگونه شفاف شده است؟ در جواب باید گفت بعضی از افراد متقاضی ارز هستند و دولت نیز به این متقاضیان وجاهت قانونی می‌دهد، یعنی دولت لیست تمام نیاز متقاضیان را در سرفصل‌هایی نظیر ارز دانشجویی، درمان، واردات و...مشخص کرده لذا اگر موردی باشد که در این سرفصل گنجانده نشده باشد، تخصیص ارز غیرقانونی محسوب می‌شود پس نباید ریال را به ارز تبدیل و از کشور خارج کند.

وی در خصوص اینکه در حال حاضر حدود ۹۰ درصد متقاضیان ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادله ارز و طلا دریافت می‌کنند، تصریح کرد: مرکز مبادله دو بخش دارد؛ یک بخش متقاضیان و بخش دوم عرضه کنندگان یعنی عرضه کنندگان موظف هستند تمام ارز حاصل از صادرات خود را در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه کنند.

وی گفت: با جمع شدن این دو بخش در مرکز مبادله ارز و طلا، این مرکز به بازار اصلی تعیین قیمت ارز تبدیل شده و در این مرکز کشف قیمت تعادلی صورت می‌گیرد، البته در زمان‌هایی که عرضه و تقاضای ارز به هر دلیل از حالت تعادلی خارج شود، بانک مرکزی در این زمان ورود می‌کند تا نرخ ارز را در حالت تعادلی حفظ نماید، چون زمانی که نرخ ارز در تعادل باشد، اقتصاد قابل پیش بینی بود و پیش بینی پذیر بودن اقتصاد کمک خواهد کرد تا تولیدکننده با کمترین ریسک مواجه شود.

وی عنوان کرد: در مرکز مبادله ارز و طلا، وارد کننده کالا نسبت به ارز تخصیص داده شده پاسخگو خواهد بود، یعنی باید پاسخ دهد ارزی را که تحویل گرفته، آیا کالای مورد نظر را وارد کرده است یا خیر؟ به همین دلیل فسادهایی مانند چای دبش با وجود این مرکز روی نخواهد داد، زیرا واردکننده با ارزی که تحویل گرفته باید همان کالا را وارد کند. همچنین وارد کننده پاسخگو خواهد بود که کالای وارد شده را با چه نرخی توزیع کرده است. در اینجاست که بحث نظارت مطرح می‌شود و نظارت باید قوی باشد.

بغزیان در پایان تاکید کرد: مرکز مبادله ارز و طلا در زمان‌هایی که بازار ارز دچار نوسان شده بود توانست تا این بازار را کنترل کند، زیرا در عمل تقاضا برای ارز زیاد نشده و فقط تلاشی بود برای اینکه نرخ ارز را تغییر دهند تا از این طریق به بانک مرکزی فشار بیاورند که نرخ مرکز مبادله پایین است، اما در عمل این اتفاق روی نداد و نرخ ارز در بازار غیررسمی مجددا عقب نشینی کرد.

کد خبر 71762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =