رشد ۱۱ درصدی شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در مدت ۵ سال ۱۴ محصول جدید تولید و صادر کرده که این امر وضعیت شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران را ۱۱ درصد رشد داده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در بیست و یکمین جشنواره تولید ملی افتخار ملی نسبت به عملکرد بانک‌ها در مواجهه با تولیدکنندگان انتقاد کرد و افزود: در حالی که تعدادی از تولیدکنندگان کشور در زندان‌ به سر می‌برند که البته بانک‌ها باید به این تولیدکنندگان تسهیلات ارائه دهند نه آنکه برای گرفتن مطالبات خود آنها را با چنین مشکلاتی مواجه کنند.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی در ادامه از برخورد نامطلوب بخش دولتی با تولیدکنندگان انتقاد و اضافه کرد: اگر خرج دولت زیاد است گناه ما تولیدکنندگان چیست؟ آیا یک دولت چند میلیونی را ما چند هزار کارخانه باید اداره کنیم؟ آیا در شرایط این چنینی با این مالیات‌ها می‌توان با دنیا رقابت کرد؟ قطعاً خیر مگر اینکه دولت با بخش خصوصی و تولیدکنندگان آشتی کند.

رشد ۱۱ درصدی شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز از متنوع بودن شاخه‌های تولید کشور به عنوان یک مزیت اقتصادی نام برد و گفت: اقتصاد ایران نسبتاً بزرگ و متنوع است و این امر باعث شده تاب آوری فعلی در شرایط جنگ اقتصادی داشته باشیم. ضمن اینکه با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در تولید داریم به نظر می‌رسد پتانسیل خوبی برای افزایش تولید داشته باشیم.
بابک نگاهداری تاکید کرد: ایران در مدت ۵ سال (۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰) ۱۴ محصول جدید تولید و صادر کرده است که این امر وضعیت شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران را نسبت به یک دهه قبل ۱۱ درصد رشد داده و تاب آوری اقتصادی را بالا برده است.

ایجاد بیش از ۶۴ هزار شغل جدید از ابتدای سال
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز بخشی از دستاوردهای این سازمان در سال جاری را برشمرد و افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون از طریق احیای واحدهای تولیدی راکد، افتتاح طرح‌های صنعتی جدید و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۶۴ هزار و ۱۳۴ شغل جدید به وجود آمده است.
فرشاد مقیمی همچنین در بیست و یکمین جشنواره تولید ملی افتخار ملی از فعالان بخش خصوصی خواست که به صورت مشارکتی و تجمیعی در حوزه تأمین انرژی با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و خورشیدی فعالیت نمایند و از این طریق به رفع تعهدات ماده ۱۶ خود نیز با ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده، مبادرت ورزند.
وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های کمیته پایش، از تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی خواست با مشارکت فعالانه در این کمیته مسائل صنعتگران را مورد پیگیری قرار دهند.

کد خبر 71788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =