دولت در سیاست‌های دیپلماسی به نتایج ملموسی رسیده است

وزیر امور قتصادی و دارایی با اشاره به تجارت ۵۵ میلیارد دلاری ایران با کشورهای همسایه در ۱۱ ماه گذشته گفت: دولت توانسته در سیاست‌های دیپلماسی خود به شکل عملی دستاوردها و نتایج ملموسی داشته باشد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی در نشست مشترک خبری با پیتر سییارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان که در پایان نشست کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور برگزارشد، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی متمرکز بر کشورهای همسایه، همسو و مستقل دستور کار عملی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی بوده است و در حوزه صادرات غیرنفتی نیز عملکرد کشور نسبت به تمام سال‌های پیش از آن بی‌سابقه بود.

وی با اشاره به رشد دو و نیم درصدی تجارت ایران با کشورهای همسایه در ۱۱ ماه گذشته گفت: رکورد رشد ۳۵ درصدی ترانزیت کالا در ۱۱ ماه امسال که به لحاظ حجم ترانزیتی حجم بی‌سابقه‌ای در تاریخ تجارت محسوب می‌شود، همگی حاکی از این است که دولت توانسته در سیاست‌های دیپلماسی خود به شکل عملی دستاوردها و نتایج ملموسی داشته باشد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه در نشست امروز بین ایران و مجارستان، سند اجلاس یادداشت همکاری‌های مشترک در حوزه کشاورزی به امضای وی و وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان رسید، افزود: تقویم نمایشگاه‌های تجاری و بین‌المللی دو کشور برای فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت بخش خصوصی دو کشور نیز مورد تبادل قرار گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان همچنین از آمادگی طرف مجاری برای همکاری در حوزه زیرساخت‌های هوانوردی و فرودگاهی دو کشور، خدمات و پذیرش و همچنین ارائه خدمات ناوبری به پروازهای عبوری مجارستان، پذیرش سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه فرودگاهی، تبادل دانش روز بین متخصصین در زمینه عملیات فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی خبر داد.

پیتر سییارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز در این نشست خبری اظهار داشت: شرکت‌های مجارستانی در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، آب و صنایع بهداشتی از فناوری های بسیار بالایی برخوردار هستند و در این بخش‌ها از ظرفیت‌های مناسبی برای ورود به بازار ایران برخوردار هستند. بیش از ۱۵ سال است که دستگاه های ایکس ری مجارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی برداشتن موانع تجاری بین دوکشور را از دیگر حوزه هایی دانست که باید در زمینه آنها اقدامات لازم و زیربنایی صورت بگیرد و در این زمینه گفت: بیش از ۵۵ هزار مجوز ترانزیت برای تسهیل تجارت بین دو کشور صادر شده است.

کد خبر 71843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =