مصباحی مقدم: شورای فقهی بانک مرکزی عملکرد بانک‌ها را کنترل می کند

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: اگر هر مشکل و ایراداتی در بانک‌ها به وجود بیاید شورای فقهی بانک مرکزی و نظام بانک مرکزی، نظارت و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش اگزیم نیوز، مصباحی مقدم روز دوشنبه در همایش توسعه صنعت مالی اسلامی که به همت انجمن مالی اسلامی ایران و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس برگزار شد، افزود: با شکل گیری شورای فقهی و شورای مشورتی در بانک مرکزی و با تصویب امهال مطالبات بین بانکی، یکی از اشکال‌های شرعی در نظام بانکی برطرف شد.
وی ادامه داد: اقتصاد خُرد مفروضاتی دارد که باید با اقتصاد اسلامی در کشور اجرایی شود. هم اکنون ابزارهای مالی اسلامی در سطح بین الملل در حال اجراست. اکنون منابع مالی به سمت بنگاه‌های با بازدهی بالاتر هدایت می شوند زیرا نقش اساسی در مهار تورم و رشد تولید دارند.
مصباحی مقدم افزود: ابزارهای مالی اسلامی به طور اساسی مربوط به بازارهای مالی است که در بازار کالا و خدمات نقش آفرینی می‌کند. در اقتصاد نوکلاسیک (علمی) یک تضاد وجود دارد، زیرا مهار تورم منجر به کاهش تولید و کاهش تولید سبب افزایش نقدینگی و در نتیجه تشدید تورم می‌شود.
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی درباره اینکه صنعت و ابزارهای مالی اسلامی نقش زیادی در رونق تولید دارند مانند اوراق گام که سبب تقویت زنجیره تولید می‌شود و یا اوراق ودیعه که در مهار تورم موثر است، گفت: بیع نقد و بازخرید در آینده نیز در تسهیل مبادلات بین بانکی و جلوگیری از استقراض بانک مرکزی تاثیر زیادی دارند.

نظارت شورای فقهی بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها

وی افزود: امسال یکی از بانک‌ها طرحی داشت که ایراداتی به طرح وارد بود سپس شورای فقهی مانع از اجرای آن و پس از اصلاح طرح توسط شورای فقهی، ایرادات رفع و طرح اجرایی شد.
مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه اجرای ابزارهای مالی اسلامی اکنون جایگاه قانونی پیدا کرده است، تصریح کرد: منابع و ابزارهای مالی اسلامی با هدف جلوگیری از نشت این منابع به فعالیت‌های بورس بازانه و مهار تورم است.
وی ادامه داد: افزایش سرمایه شرکت‌های دانش بنیان باعث بهره‌وری و ارزش افزوده بیشتر، اوراق ودیعه برای جمع آوری و جذب نقدینگی و مهار تورم، اوراق گام برای تامین مالی زنجیره، از ابزارهای مختلف مالی اسلامی برای مدیریت و کنترل تورم است.
وی افزود: بازدهی سرمایه گذاری در بازار سرمایه در بلندمدت بیش از بازدهی بازارهای موازی بوده و سرمایه گذاران باید باید با نگاه بلندمدت و همچنین آشنایی با خطرپذیری این بازار سرمایه گذاری در این بازار ترغیب شوند تا به توسعه اقتصادی کشور کمک شود.

در این همایش که با محوریت توسعه صنعت مالی اسلامی با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید از برترین های مالی اسلامی تقدیر شد.

کد خبر 72121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =