خلأ بخش کشاورزی در بودجه

کمبود نقدینگی، مکانیزاسیون، کمبود آب ، واردات بی رویه از جمله مشکلات بخش کشاورزی هستند که به نظر می رسد باید از طریق بودجه پیگیری شود

نماینده مردم سراوان گفت: ایران یک کشور چهار فصل و دارای پتانسیل های قابل توجهی در بخش کشاورزی است که می تواند یکی از پربازده ترین بخش ها در سرمایه گذاری باشد. هدایت الله میر مرادزهی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص رشد بخش اقتصادی در سال 94 و تاثیر آن بر اقتصاد گفت: سیاستهای دولت و نظام بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است. یکی از با اهمیت ترین منابع داخلی بخش کشاورزی است که نگاه دولتمردان باید به این سمت وسو باشد تا از تک محصولی و وابستگی به نفت خارج شود و ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد. در کنار بخش کشاورزی، صنایع و خدمات نیز می تواند ارز آور باشد.

وی افزود: هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای را نمی‌توان یافت که از لحاظ کشاورزی عقب‌افتاده باشد، زیرا تجربه نشان می‌دهد دو مقوله صنعت و کشاورزی پشتیبان یکدیگرند و هر دو باید با هم جلو بروند.

مرادزهی اظهار کرد: اصلی ترین مشکل بخش کشاورزی در حال حاضر مسئله کمبود آب است. یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریتی در بحث استفاده از آب برای بخش کشاورزی، برنامه‌ریزی در زمینه آبیاری است. بدیهی است برنامه­‌ریزی مناسب آبیاری می­تواند باعث افزایش عملکرد شده و از هدر رفت آب به‌دلیل آبیاری اضافه در برخی مزارع یا مناطق جلوگیری کرد.

این مقام مسوول ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته، به عنوان مثال در گذشته گندم یک تن در هکتار بود ولی اکنون به یک ونیم تن در هکتار رسیده و حتی در شهر شیراز با استفاده از روش های نوین و مکانیزه تا سقف 11 تن نیز برداشت گندم داشتیم.

مرادزهی در خصوص چالش های بخش کشاورزی گفت:کمبود نقدینگی، مکانیزاسیون، کمبود آب ، واردات بی رویه از جمله مشکلات این بخش هستند. بخش تحقیقات کشاورزی نیز مشکل دیگری است که این صنعت با آن دست و پنجه نرم می کند.این بخش نیازمند افراد مجرب جهت پروسه یک ساله تا بر روی روش های مکانیزه و بهینه آبرسانی تحقیق به عمل آورند و اطلاعاتی از قبیل خاک، استفاده در از مقدار آب، کود، سم به کشاورز یا تولیدکننده ارائه دهند.

مرادزهی در خصوص خودکفایی بخش کشاورزی گفت: معتقدم نیاز است لایحه بودجه بخش کشاورزی را مهم بگیرد تا این صنعت دیگر متکی به نفت نباشد.در واقع بخش کشاورزی را سرمایه معرفی کنیم نه هزینه. امیدواریم دولت با برنامه‌ریزی این وابستگی را کم و مسیر توسعه در کشاورزی را فراهم کند.

وی ادامه داد: اگر طی این سال‌ها می‌توانستیم از کشاورزان به طور منطقی حمایت کنیم قطعاً این مبلغی که صرف واردات می‌شد را می‌توانستیم به منابع تولید داخلی تزریق کنیم تا با ایجاد درآمد و شغل، رفاه نسبی برای کشاورزان فراهم شود.

مرادزهی در پایان در خصوص پتانسیل های بخش کشاورزی گفت: ایران یک کشور چهار فصل و دارای پتانسیل های قابل توجهی است، این در حالی است که بخش کشاورزی می تواند یکی از پربازده ترین بخش ها در سرمایه گذاری باشد که با در نظر گرفتن تمام زمینه های موجود، اگر سیاست ها و تصمیمات کارشناسانه اعمال شود، در این حوزه با بازدهی بسیار بالایی روبه رو خواهیم بود.در حال حاضر با مدیریت و برنامه ریزی در زمینه های محصولات سیاه ریشه، سیفی جات و سبزیجات از قبیل زعفران،پسته، خرما، زرشک صادرات داشته باشیم.

کد خبر 7219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =