بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور به ارزش ۱۳ میلیارد دلار امضا شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در مراسم امضای قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی آزادگان، آذر ۲، سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان گفت: این قرارداد به ارزش ۱۳ میلیارد دلار به امضا رسید؛ براساس این قرارداد ۴۰۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید این میادین افزوده خواهد شد که عایدی آن سالانه برابر با ۱۵ میلیارد دلار است.

به گزارش اگزیم نیوز، مراسم امضای قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی آزادگان، آذر ۲، سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان امروز(یکشنبه) به ارزش ۱۳ میلیارد دلار با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر نفت برگزار شد.

محسن خجسته مهر با بیان اینکه این دولت نشان داد وعده‌های خود را عملیاتی می‌کند چنانچه در هفته گذشته نیز قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی را به نتیجه رساندیم، افزود: از ابتدای دولت برنامه ما این بود که اولویت را بر پروژه‌هایی بگذاریم که با رشد اقتصادی همراه باشد و در نتیجه آن مردم منتفع شوند.

معاون وزیر نفت درباره اینکه ما توانستیم در این دولت افزایش تولید و فروش نفت، جمع‌آوری گازهای مشعل و تولید بار اول را به تحقق برسانیم، اظهار داشت: در حال اجرای کمی پروژه‌های تعریف شده در برنامه هفتم هستیم و برنامه ریزی کردیم که رشد اقتصادی هشت درصدی کشور را با پیشرانی صنعت نفت به نتیجه برسانیم که قرارداد امروز و فشار افزایی پارس جنوبی از جمله آن‌هاست.

خجسته مهر گفت: ما بانک‌ها را از تسهیلات دهنده به سرمایه گذار تبدیل کردیم و توانستیم پای پتروشیمی‌ها را برای توسعه میادین باز کنیم و با انجام چنین فعالیت‌هایی می‌توانیم بگوییم صنعت نفت کشور ملی شده است.

وی گفت: میدان آزادگان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت خام درجا دارد و یکی از میادین فوق عظیم دنیا است در گذشته شرکت‌هایی مانند توتال، شل و بی‌پی مطالعات ما را دریافت کردند اما هیچ‌گاه وارد توسعه نشدند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه این قراردادها تولید نفت را ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد داد و نفت از این مناطق را به ۶۲۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند، افزود: ارزش افزوده این افزایش تولید برابر با ۱۵ میلیارد دلار در سال خواهد شد و تمام این طرح‌های توسعه‌ای توسط بانک‌ها به عنوان سرمایه‌گذار اجرا خواهد شد.

معاون وزیر افزود: در این پروژه ۶۵۰ حلقه چاه جدید یا تعمیری را باید در دستور کار قرار دهیم و ۵۰ دستگاه دکل حفاری را در این مناطق مستقر کرد، ضمن آنکه با اجرای این قراردادها ۶۶ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد و ۲۵۰ میلیون دلار صرف مسئولیت‌های اجتماعی خواهد شد.

کد خبر 72420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =