پیگیری كریدور خلیج فارس – دریای سیاه در سفر رئیس اتاق ایران به بلغارستان

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران خواستار اجرای پروژه كریدور اقتصادی ایران- بلغارستان یا كریدور خلیج فارس- دریای سیاه شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن جلال پور در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی بلغارستان، تاكید كرد: این كریدور می تواند چین، هند و بسیاری از كشورهای اطراف ایران را به اروپا متصل كند.
رئیس اتاق ایران در شبكه اجتماعی تلگرام نوشت: یكی از دیدارهای خوب سفر به صوفیا، دیدار و نشست با رئیس اتاق بلغارستان بود؛ فردی كه اعتقاد دارد ظرفیت های اقتصاد ایران فراتر از مرزهای این كشور است. آقای «ثوتان سیمئونف» كه فردی پی گیر و پرتلاش است، اتاق بلغارستان را بسیار كوشا و فعال اداره می كند.
وی اضافه كرد: در فعال بودن این اتاق همین بس كه در بیشتر پروتكل ها و سازمان های بین‌المللی به نحوی عضویت و حضور فعال دارد.
جلال پور با بیان اینكه عمده درآمد اتاق بلغارستان از محل ارائه خدمات است، ادامه داد: این خدمات شامل ثبت و نمایش اطلاعات ثبتی به زبان بلغاری و انگلیسی، داوری، تجهیز و اعزام هیأت های تجاری، برگزاری نمایشگاه ها و ارائه تحلیل ها و مشاوره به اعضاست.
وی افزود: خدمات اتاق بلغارستان قابل ارائه به همه شركت های این كشور است و شركت ها بسته به وضعیت عضویت، حق‌الزحمه متناسب می پردازند.
وی در ارتباط با مسائلی كه در این دیدار به صورت مطالبه اتاق ایران مطرح شد نوشت: در این دیدار تاكید كردم كه از اتاق بلغارستان انتظار داریم به صورت جدی پیگیر برطرف شدن موانع بانكی باشد و در عین حال اجرایی شدن پروژه كریدور اقتصادی ایران-بلغارستان یا كریدور خلیج فارس-دریای سیاه را دنبال كند. 
وی افزود: در این دیدار اعلام كردم كه بیاییم و كمك كنیم كه گمرك های دو كشور در ایجاد پنجره واحد گمركی به منظور تسهیل تجارت و ترانزیت تلاش لازم را داشته باشند. همچنین تأكید كردم كه مشكل تاخیر حمل بار به علت آزمایش محموله ها در كشور بلغارستان حل شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه كرد: همچنین پیشنهاد كردم پیگیر طرح گردشگری دوگانه در ایران و بلغارستان برای جذب توریست از خاوردور باشیم و در نهایت خواستم برنامه سفر هیأت های تخصصی را تنظیم و اجرایی كنیم. 
به گزارش ایرنا، بلغارستان كشوری در جنوب شرقی اروپا و پایتخت این كشور شهر صوفیه است؛ بلغارستان با خاكی حاصلخیز و اندكی منابع طبیعی دیگر، اقتصادی استوار بر كشاورزی دارد و تولید در تعاونی‌های بزرگ مكانیزه متمركز است. 
كریدور خلیج فارس- دریای سیاه، مسیری است كه از كشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان و بلغارستان به اروپا می رسد.
جلال پور در این سفر كه پنجشنبه و جمعه گذشته انجام شد، با عبدالله نوروزی سفیر جمهوری اسلامی در صوفیه، معاونان وزارت اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه گذاری بلغارستان، پیتر كانف رئیس كمیسون گردشگری و سیاست اقتصادی پارلمان بلغارستان و رئیس اتاق بازرگانی بلغارستان دیدار و گفت و گو كرد.
طبق آمار سازمان های مسئول در بلغارستان، حجم تجارت دو كشور از سال 2004 تا سال 2014 از 14.3 میلیون دلار به 166.2 میلیون دلار رسیده است.
حجم مبادلات تجاری ایران و بلغارستان در 10 ماه نخست پارسال 50 میلیون دلار بود كه 75 درصد آن صادرات بلغارستان به ایران و 25 درصد از آن سهم صادرات كشورمان به بلغارستان بود.
مهمترین اقلام صادراتی كشورمان به بلغارستان مواد پلاستیكی و پلاستیك، سوخت های فسیلی و روغن های معدنی، میوه و مركبات، خرما مضافتی، اجزا و قطعات لكوموتیو و غیره و برخی از كالاهای وارداتی از این كشور نیز ماشین آلات صنعتی، كشاورزی، غلات، تولیدات چوبی و مواد غذایی ثبت شده است.

کد خبر 7254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =