خیر و شر مالیات بر سود 

 اعمال مالیات بر سود بانکی و نیز سهام در شرایط کنونی اقتصادی ایران می تواند تبعات و چالش های مختلفی را به دنبال داشته باشد

مالیات بر سود یکی از موضوعاتی است که بعد از انقلاب برای اولین بار وزیر اقتصاد کشورمان با استدلالی منطقی و مقایسه بین نرخ سود سپرده های بانکی و تورم بر ضرورت اعمال آن در اقتصاد ایران تأکید کرده و از برنامه ریزی برای آن در آینده خبر داده است. به تحلیل اگزیم نیوز اگرچه این سیاست به خودی خود از منظر منطقی اقدامی پسندیده محسوب می شود اما آیا همه زمینه های آن فراهم است؟ کارشناسان در این رابطه نظرات متفاوتی دارند و منتقدان می گویند اعمال مالیات بر سود بانکی و نیز سهام در شرایط کنونی اقتصادی ایران می تواند تبعات و چالش های محتلفی را به دنبال داشته باشد.

سیدعلی حسینی کارشناس اقتصادی و مشاور سرمایه گذاری شرکت هلدینگ خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز اظهار کرد: اقتصاد ایران در حال بهبود شاخص های مختلف است و باید برای تحکیم پایه های اقتصاد کشورمان از تمام ظرفیت های موجود استفاده کرد.

 وی با بیان این که اعمال مالیات بر سود بانکی و نیز سهام می تواند برای اقتصاد هر کشوری مبت باشد اما در شرایط کنونی به نفع اقتصاد ایران نخواهد بود و پیامد های نا مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

حسینی افزود: صندوق های بازنشستگی به عنوان سهامدار عمده شرکت های بزرگ با کمبود منابع مالی مواجه هستند و گرفتن مالیات از سود سهام آنها بازار های پولی و نیز سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

وی تصریح کرد: بازار سرمایه نیازمند حمایت و نیز تقویت است و هرگونه تصمیم عجولانه این بازار را وارد چالش های مختلفی خواهد کرد.

حسینی اظهار کرد: امیدوارم با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تمام مذاکراتی که با شرکت های خارجی  برای حضور در کشورمان انجام می شود، به قراردادهای رسمی تبدیل شود.

مشاور مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس در امور سرمایه گذاری درباره برنامه های این شرکت برای جذب سرمایه گذاری های خارجی در دوران پسا تحریم  تصریح کرد: با توجه به این که آغاز دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست همزمان با ورود هیئت ایتالیایی به ایران بود، نمایندگان زیادی از این کشور در این نمایشگاه حضور داشتند.

حسینی با بیان این که ایتالیا، نخستین کشوری است که می توان از آنها فاینانس دریافت کرد گفت: با تحقق این اتفاق، کشورهای اروپایی دیگر نیز به منظور همراه شدن و پیشی گرفتن از ایتالیا، برای حضورشان در ایران تلاش خواهند کرد؛ البته شرکت های آلمان نیز در این مسیر بسیار فعال هستند.

مشاور سرمایه گذاری شرکت پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به این که این شرکت ۹ تفاهمنامه با شرکت های بزرگ خارجی امضا کرده است، گفت: به زودی این تفاهمنامه ها به قرارداد منجر می شود.

وی تصریح کرد: شرکت پتروشیمی خلیج فارس تفاهمنامه هایی را با ۳ شرکت عظیم کره ای، یک شرکت بزرگ ژاپنی، ۲ شرکت آلمانی، یک شرکت بسیار بزرگ فرانسوی و ۲ شرکت ایتالیایی امضا کرده که به زودی به قرارداد منجر می شوند.

 

کد خبر 7281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =