مگاپروژه چندمنظوره مهندسان ایرانی در سریلانکا فردا با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود

همزمان با سفر رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به سریلانکا، پروژه چندمنظوره صنعت آب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق افتتاح می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از وزارت نیرو، پروژه چندمنظوره «اومااویا» کشور سریلانکا به‌عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق، فردا (چهارشنبه) در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو به کشور سریلانکا افتتاح می‌شود.

پروژه اومااویا در ۲۳۰ کیلومتری شرق «کلمبو» پایتخت کشور سریلانکا به اجرا درآمده است. با افتتاح این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های استان «اووا» (Uva) برای توسعه کشاورزی منطقه کم‌آب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و هم‌زمان ظرفیت تولید ۱۲۰ مگاوات برق عملیاتی می‌شود.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز پنج‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پُرباران به مناطق خشک، از جمله اهداف این پروژه است که توسط شرکت فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا اجرا شده و فردا با حضور مقامات دو کشور ایران و سریلانکا به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود.

ارزش پروژه اومااویا ۵۳۰ میلیون دلار است که توسط دولت سریلانکا تامین و به شرکت «فراب» پرداخت شده است. شرکت فراب به‌عنوان پیمانکار نمونه EPC در زمینه تونل‌سازی، ساختمان، برق، مکانیک و هیدرومکانیک ایران، مسوولیت طراحی، تامین، ساخت و راه‌اندازی پروژه چندمنظوره اومااویا را که از بزرگ‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به شمار می‌رود، به عهده داشته است.

هم‌زمان با اجرای این مگاپروژه ۱۳ مقاله پروژه چندمنظوره اومااویا در کنگره‌های جهانی تونل در سال‌های ۲۰۱۶ در آمریکا؛ ۲۰۱۷ در نروژ؛ ۲۰۱۹ در ایتالیا و ۲۰۲۰ در مالزی، چاپ و ارائه شده است. همچنین ۱۱ مقاله نیز در بخش‌های مختلف در کنگره جهانی تونل ۲۰۲۲ در کشور دانمارک پذیرش شده‌ است.

طراحی و ساخت شفت عمودی زیرزمینی که در این پروژه به اجرا درآمده است، جزو عمیق‌ترین شفت‌های عمودی زیرزمینی است که برای نخستین‌ بار در نیروگاه‌های آبی توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده است. ارتفاع این شفت بیش از ۶۱۸ متر بوده و حفاری آن به روشی نوین و کاملاً مکانیزه و بدون دسترسی میانی انجام شده است.

در اوج فعالیت‌های اجرایی این پروژه یک‌هزار و ۸۰۰ نفر مشغول به فعالیت بوده‌اند که ۴۰۰ نفر آن متخصصان ایرانی و یک‌هزار و ۳۷۰ نفر از کشور سریلانکا و دیگر نفرات از سایر کشورها بوده‌اند.

نکته اینکه شرکت پیمانکار ایرانی در روند اجرای پروژه ضمن توجه به امر مسوولیت اجتماعی، دست به فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه نیز مانند ساخت جاده دسترسی و تامین آب برای مردم محلی سریلانکا زد و در همین راستا نشان عالی مسوولیت اجتماعی را در سال ۱۴۰۱ دریافت کرد.

کد خبر 73141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =