وزارت نفت وصول ۲.۵ میلیون دلار مطالباتش را از شرکت هندی پیگیری می‌کند

با تصویب لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری، وزارت نفت مکلف شد که وصول حدود ۲.۵ میلیون دلار مطالباتش را با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهور پیگیری کند.

به گزارش اگزیم نیوز، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری در دستور کار قرار گرفت و وزارت نفت مکلف شد که وصول حدود ۲.۵ میلیون دلار مطالباتش را با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهور پیگیری کند.

طبق ماده واحده این لایحه در اجرای اصل ۱۳۹ قانون اساسی، به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط اجازه داده می‌شود در اجرای ماده ۱۷ قرارداد مورخ ۲۳ دی ماه ۱۳۹۲، این شرکت با شرکت بازرگانی دولتی هند، با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهور اقدام به طی فرآیند داوری اختلافات ناشی از قرارداد مذکور کند.

پیش از رای گیری سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در توضیح این لایحه گفت: قراردادی در سال ۹۲ به مدت سه سال بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان یکی از شرکت‌های مادر تخصصی زیر مجموعه وزارت نفت با شرکت بازرگانی دولتی هند به عنوان فروشنده منعقد می‌شود و موضوع قرارداد خرید ورق‌های فولادی به حجم ۲.۵ میلیون تن و ارزش قرارداد ۲.۵ میلیون دلار است.

مصطفی نخعی تصریح کرد: طبق ماده ۱۰ این قرارداد بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و شرکت بازرگانی دولتی هند منعقد می‌شود، قرار بود شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، ۱۲۵ میلیون دلار به این شرکت هندی به عنوان پیش پرداخت، پرداخت کند. این پیش پرداخت از محل فروش نفت خام توسط شرکت ملی نفت ایران به شرکت اس آر اویل انجام می‌شود و شرکت اس آر اویل این مبلغ پیش پرداخت را به حساب شرکت اس ار استیل واریز می‌کند که این شرکت سازنده فولادهای مورد نیاز شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است.

وی ادامه داد: این روش به معنای عمل طرف ایرانی به تعهدات خودش است. اما طرف قرارداد شرکت ایرانی در مدت ۳ سال، فقط ۱۸ محموله به میزان ۴۷۰ هزار تن به طرف ایرانی تحویل می‌دهد که این مقدار کمتر از یک پنجم تعهد مورد نظر است.

نخعی خاطرنشان کرد: طبق اصل ۱۳۹ قانون اساسی، شرکت مهندسی گاز ملی ایران باید این موضوع را در مرجع داوری که در سنگاپور است دنبال کند و برای اینکه شرکت مهندسی این طرح شکایت را پیگیری کند نیاز به مصوبه مجلس دارد.

کد خبر 73253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =