پتانسیل های نزدیک برای برنامه توسعه صادرات

اگزیم نیوز در گزارشی به بررسی ظرفیت های کشورهای همسایه برای توسعه صادرات محصولات مختلف پرداخته است که در ادامه می خوانید

کشورهای همسایه به عنوان مقاصد صادراتی مطمئن بهترین موقععیت برای صادرات انواع  محصولات پایین دستی پتروشیمی هستند  و در صورت داشتن یک نقشه راه بلند مدت و جامع امکان حضور گسترده در این بازارها وجود دارد و می توان از ظرفیت های صادراتی موجود به بهترین شکل ممکن بهره برد.
6 هزار کیلومتر مرز مشترک خشکی با کشورهای افغانستان، پاکستان،ترکمنستان، ترکیه ، اذربایجان، عراق و ۲۷۰۰کیلومتر مرز آبی ظرفیتی را پیش روی اقتصاد ایران گشوده است که اگر درست از این موقعیت راهبردی بهره ببریم می توانیم در کنار روابط گرم سیاسی از مزیت های سرشار اقتصادی در فضایی برد - برد نیز بهره مند شویم.
همجواری با کشورهایی همچون آذربایجان ، ترکمنستان وارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار 300 میلیون  کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز ، در کنار موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان حلقه ارتباط راهگذر شمال به جنوب و شرق به غرب  برای توسعه ترانزیت کالا ، سواپ (معاوضه) نفت و اتصال به شبکه های بین المللی  انتقال برق و همجواری با عراق ،پاکستان و افغانستان که طی چند ده اخیر به دلیل بحران های داخلی نیازمند خدمات فنی و مهندسی ایران برای بازسازی زیرساخت های اقتصادی خود هستند در کنار  همجواری با روسیه و ترکیه به عنوان پل ورود تجار و بازرگانان ایرانی به اروپا بخشی از ظرفیت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه است.
 اگزیم نیوز با هدف شناسائی بازارهای هدف و نیز توانمندی  شرکت های داخلی گفتگوئی را با چند نفر از فعالان صنایع پایین دستی پتروشیمی انجام داده است و دیدگاه های آنان را درباره وضع کنونی این صنایع و نیز فرصت های صادراتی جویا شده است.
حسین شکری مدیر فروش ظروف گیاهی آملون در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره  به این که افزون بر تامین نیاز کشور محصولات شرکت های بزرگ در صنایع پایین دستی از جمله تولید ظروف یک بار مصرف به کشورهای همسایه صادر می‌ شود گفت:  صادرات به عراق از وضعیت خوبی برخوردار است  ومذاکراتی با کشورهای آسیا میانه، ترکمنستان، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان انجام شده که پیش بینی می‌شود در سال جاری صادرات برای پاکستان و ترکیه استارت زده شود.
وی با انتقاد به این که ثبات بازار هم اکنون حلقه گمشده برای تولید کنندگان داخلی است، گفت: به دلیل نبود شفافیت در قیمت گذاری عرصه برای تولید کنندگان تنگ شده به طوری که قیمت استاندارد در بازار وجود ندارد و قیمت تمام شده برای مشتریان بسیار بالا است.
شکری گفت: قیمت‌ها بر چه اساس و معیاری تغییر پیدا می‌کند این موضوع برای ما غیر قابل ملموس است و خیلی از واحدها مواد اولیه را از طریق بورس کالا به قیمت ارزان خریداری کرده و به قیمت آزاد در بازار به فروش می‌رساند که متاسفانه در این زمینه نظارتی وجود ندارد.


رقابت سالم شرط حضور در بازار


میترا قربعلی مدیر داخلی شرکت افق پلاست یکتا نیز ظرفیت و توان شرکت های ایرانی در حوزه صادرات را خوب ارزیابی کرده و نقش نمایشگاه‌های بین‌المللی در این عرصه را هم موثر دانست و تصریح کرد: ‌از مدیران نمایشگاه هایی مانند ایران پلاست انتظار داریم دست کم در حوزه کشورهای همسایه که بازار هدف بسیار خوبی برای صنعت پلاستیک ایران محسوب می شود، برنامه ریزی بهتری داشته و زمینه حضور هیات های تجاری و فعالان اصلی این بازارها در نمایشگاه را فراهم کنند.
وی یادآور شد: بیشتر مواد اولیه خود را برای تهیه نایلون و نایلکس و پلاستیک از پتروشیمی های داخلی تامین می کنیم به همین منظور برای توسعه صادرات با کشورهای ارمنستان، عراق، ترکیه و پاکستان مذاکراتی را انجام دادیم.
قربعلی در ادامه با بیان اینکه مجموعه هزینه هایی مانند تعرفه ماشین آلات، مالیات ها، سود بانکی و ... که بر تولیدکننده تحمیل می شود و شرایط رقابتی در صنعت پلاستیک، اثرات نامطلوبی بر تولید می گذارد خواستار بررسی جامع این ملاحظات در قالب یک برنامه بلندمدت و استراتژیک شد.
 وی تاکید کرد: متاسفانه هم اکنون تولیدکنندگان زیرپله عرصه را برای تولیدکنندگان واقعی تنگ تر کرده و بازار پررونق را کساد کرده است بایستی در این زمینه نظارتهای اصلی صورت گیرد.

باید برای توسعه بازارهای صادراتی تلاش کرد


علی بهادری مدیرعامل شرکت گشتاصنعت مشهد نیز به اگزیم نیوز گفت: : با توجه به کیفیت بالای تولید محصولات توانسته ایم  در بازارهای خارجی حضور داشته باشیم چرا که هم اکنون بیشتر قطعات این شرکت به کشورهای ارمنستان، عراق، افغانستان، تاجیکستان، هلند، انگلستان، آذربایجان، سوئد و ترکمنستان صادر می شود.
وی یادآور شد: در دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست مذاکراتی با کشورهای عربی، عراق و امارات به عمل آمده و امیدواریم که این مذاکرات منتج به امضای قرارداد همکاری شود.
بهادری تصریح کرد: این شرکت در زمینه تولید دستگاه های تاریخزن، شیرینگ پک، بسته بندی و پرده هوا و تولید محصولات متنوع توانسته مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

اتخاذ برنامه اصولی برای حمایت از تولیدات داخلی


محمدرضا زاهدی مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی بهین آور بافوم در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: با توجه به اینکه در شروع مراحل اجرایی برجام و رفع تحریم ها هستیم امیدواریم که با تدبیر مسئولان و اتخاذ برنامه اصولی در راستای حمایت از تولیدات داخلی شاهد شکوفایی اقتصادی در کشور باشیم.
مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی بهین آور بافوم ادامه داد: به طور یقین حضور شرکت های خارجی و نیز بکارگیری دانش و فناوری های نوین می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان باشد چرا که حضور تولیدکننده داخلی در کنار شرکت های خارجی بستر مناسبی را برای یک رقابت سالم فراهم خواهد ساخت.
وی با تاکید براینکه اکثر محصولات تولید متناسب با استاندارهای جهانی است گفت: در حال حاضر بیشتر کالاهای تولیدی این شرکت به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، عراق، افغانستان و کشورهای همسایه صادر می شود.
زاهدی تصریح کرد: تنها کمکی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تولیدکننده داخلی می تواند انجام دهد ثبات قیمت مواد اولیه است تا بستر برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم شود در این صورت تولیدکننده می تواند با قیمت پایین و محصول با کیفیت بالاتری را برای مشتریان خود عرضه نماید.
مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی بهین آور بافوم ادامه داد: امیدواریم با شروع برجام و حمایت دولتمردان اقتصاد کشور در سال جاری متحول شود. به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز در مسیر توسعه صادرات غیر نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی باید حمایت همه جانبه و‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی و شکل‌دهی بازارهای جدید پیش‌بینی شود.
براساس سیاست اقتصاد مقاومتی باید تنوع‌بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه، استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز و ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف انجام شود و باید شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و نیز جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری و ارزی انجام شده و شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و نیز قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار صورت گیرد.
در برنامه های آتی دولت تدبیر و امید ، گسترش خدمات تجارت خارجی، ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی به منظور توسعه صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای خارجی و نیز تنوع پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه پیش‌بینی شده است.

 

کد خبر 7327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =