حذف تعرفه ترجیحی پوشاک با ترکیه

تعرفه های ترجیحی پوشاک با ترکیه در کتاب قانون مقررات صادرات و واردات سال ۹۵ حذف شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران، بازنگری در تعرفه های ترجیحی پوشاک با ترکیه در شرایطی در کتاب قانون مقررات صادرات و واردات سال 95 اعمال شده است که پیش از این ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال بازنگری در موافقت ‌نامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه خبر داد بود.

تعرفه های ترجیحی پوشاک با ترکیه در کتاب قانون مقررات صادرات و واردات سال 95 حذف شد. دبیرکل انجمن نساجی با اعلام این خبر گفت:« حذف تعرفه ها این باید آثار خوبی در بازار پوشاک کشور به همراه داشته و پیش بینی ما این است که این تحول باعث می شود که شرایط بازار پوشاک نسبت به قبل بهتر شود و تاثیر مثبتی داشته باشد.» او با اشاره به آسیب هایی که صنعت نساجی کشور از وجود تعرفه ترجیحی با ترکیه خورد و مذاکراتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازنگری در قرار داد صورت گرفته بود، می گوید:« باتوجه به رکود و قاچاق انعقاد قرارداد ترجیحی کار را برای فعالان صنعت نساجی سخت تر کرده و شرایط برای نساجی بدتر شده بود به گونه ای که مثلا واردات نخ با تعرفه پایین منجر به این شد که قیمت نخ وارداتی پایین تر از تولیدات داخل باشد و تقاضا برای استفاده از آن افزایش یابد و شاهد این موضوع در چیزهای دیگر از جمله مواد اولیه صنعت نساجی هم بودیم.»

بازنگری در تعرفه های ترجیحی پوشاک با ترکیه در شرایطی در کتاب قانون مقررات صادرات و واردات سال 95 اعمال شده است که پیش از این ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال بازنگری در موافقت ‌نامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه خبر داد بود. انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه که مذاکرات آن از زمان دولت محمود احمدی نژاد شروع شده بود در زمستان سال 93 و در دولت یازدهم صورت گرفت و از همان ابتدا اعتراض برخی از صنایع از جمله صنعت پوشاک و نساجی را به همراه داشت زیرا فعالان این صنعت معقد بودند که با کاهش تعرفه واردات بازار ایران در اختیار کالاهای ترک قرار می گیرد اتفاقی که در دوسال گذشته شاهد آن بودیم. 
تجارت ترجیحی از آن دست رویه های تجاری میان کشورها است که براساس آن برای تسهیل تجارت بین دو کشور و براساس اصل بده و بستان و تأمین منافع حداکثری برقرار می شود. برخی امتیازات تعرفه ای در قبال کاهش تعرفه های تجاری (نسبت به دیگر کشورها) داده می شوند تا تجارت میان دو کشور بیشتر شود. به عبارتی دیگر این اقدام در راستای افزایش تعامل اقتصادی کشورها صورت می گیرد اما شرط اول برد- برد بودن آن است که باید برقرار شود تا حذف یا کاهش تعرفه معنی یابد. ایران و ترکیه نیز در همین راستا از روز پنجشنبه ١١ دی ماه مطابق با اول ژانویه ٢٠١٥ توافقنامه تجارت ترجیحی را مابین خود و البته با کاهش ٢٦٥ ردیف تعرفه گمرکی اجرایی کردند. طبق این توافقنامه ترکیه ١٤٠ فقره از کالاهای صادراتی ایران شامل اقلام کشاورزی، شیلاتی و موادغذایی غیراساسی و ایران ١٢٥ فقره از کالاهای صادراتی ترکیه شامل تولیدات صنعتی را تحت پوشش تخفیف تعرفه های گمرکی (متوسط بین ٢٠ تا ٥٠درصد) نسبت به کشورهای دیگر قرار داده اند. بعد از اعلام خبر امضای قرار داد اگرچه که برخی از صنایع به خصوص کشاورزی در ایران از دستاوردهای این اتفاق راضی بودند ولی برخی دیگر شکایت داشتند و اعتقاد داشتند که کارشناسی لازم صورت نگرفته است و چرا دولت از فعالان بخش خصوصی و تشکل های مرتبط نظر خواهی نکرده است.  حالا باتوجه به حذف تعرفه ترجیحی پوشاک باید دید چه شرایطی بر صنعت نساجی در سال جاری حاکم خواهد شد.

کد خبر 7342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =