اختلال در بازار پول با مالیات بر سود سپرده بانکی

سید بهاالدین حسینی هاشمی از خطر اخلال در بازار پول با دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی خبر داد

سید بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس امور بانکی با اشاره به اینکه از زمان تاسیس سیستم بانکی در ایران یعنی حدود 90 سال پیش تاکنون سودهای سپرده و جوایز بانکی از دریافت مالیات معاف بوده اند گفت: در حالی سودهای بالای بانکی وزیر را به فکر دریافت مالیات از بانکها انداخته که مشکل از مردم و مشتریان بانک‌ها نیست که قرار باشد آنها پاسخ‌گو باشند، بلکه ایراد از نظام بانکی است که با توجه به کسری منابع، بدهکاری، معوقات بانکی و سایر مسائل نمی‌توانند منابع لازم را برای هزینه‌های جاری خود تامین کرده و در نهایت مجبورند سودهای بالاتری بپردازند تا با جذب سپرده بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند.
وی ادامه داد: مشکلات موجود ناشی از بیماری نظام بانکی است که بارها وعده اصلاح آن داده شده اما اقدام موثری تاکنون انجام نشده است. از سویی دیگر شبکه بانکی ما در سال‌های گذشته قربانی تحریم بوده و بر مشکلات آن افزوده شده است.بنابراین اکنون نمی‌توان با قوانین کوتاه‌مدت این موانع را برداشت. در عین حال که چنین عملکردهایی در نهایت به ضرر صاحبان سپرده و جریمه مشتریان بانک‌ها تمام می‌شود.
مدیرعامل اسبق بانکهای صادرات و تات، این را هم گفت که اگر بازار رقابتی بود و نظام بانکی به درستی کار می‌کرد آنگاه فضا به سمتی پیش نمی رفت که سودهای بانکی تا این حد افزایش یابد.
حسینی هاشمی، با یادآوری اینکه، چرا تا زمانی که بانک‌ها سود منفی می‌پرداختند کسی حرفی نمی‌زد، اما اکنون که سود بالاتر از نرخ تورم قرار دارد می‌خواهند از آن مالیات دریافت کنند؟ تاکید کرد: باید توجه داشت که در صورت دریافت مالیات از سودهای سپرده به‌طور حتم با توجه به این‌که کاهش نرخ سود نیز وجود دارد، عوامل تحریک برای خروج سپرده‌ها و منابع از بانک‌ها تشدید شده و در مجموع می‌تواند موجبات اختلال در بازار پول و بی اعتمادی مردم به شبکه بانکی را فراهم آورد.
وی همچنین به این نکته که برای دریافت مالیات از سپرده گذار فقط نباید سود سپرده مورد محاسبه قرار گیرد، نیز اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم عادلانه حساب کنیم باید مجموع سود و زیان مورد بررسی باشد چرا که ممکن است یک فرد 20 میلیون تومان سود سپرده دریافت کند، اما از سویی دیگر در حال پرداخت هزینه های سنگین یک وام حتی تا 40 میلیون تومان باشد. آنگاه سپرده گذار متضرر خواهد شد.
این کارشناس امور بانکی این موضوع را نیز یادآور شد که با توجه به بانک محور بودن اقتصاد و وابستگی شدید بانکها به سپرده مردم برای تامین منابع نباید در مورد اجرا و حتی پیشنهاد طرح‌هایی که می تواند موجب دلسردی مشتریان و خروج سرمایه آنها از بانکها شود، ریسک کرد.

 

کد خبر 7356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =