ابهام زدایی رسمی آمریکا از آزادی تعامل بانکی ایران

جان کری: می خواهم با صراحت بگویم كه ما مانعی در مسیر تعامل بانكهای خارجی نیستیم كه بخواهند با بانكها و شركت های ایرانی تعامل داشته باشند و با این كار، هیچ مخالفتی نداریم

شب گذشته وزیر امور خارجه ایالات متحده پیش از دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی خطاب به همه دنیا و بخصوص به كل اروپا اطمینان داد كه واهمه نداشته باشند و بدانند كه كار با ایران جای هیچ نگرانی ندارد .به گفته جان کری متاسفانه به نظر می رسد كه نوعی سردرگمی در برخی از بانك های خارجی وجود دارد و ما می خواهیم تا آنجا كه می توانیم این مسئله را شفاف كنیم. وی افزود: از جمله تحریمهای هسته ای كه برداشته شده، تحریمهایی بوده است كه مانع از تعامل ایران با بانكهای غیرآمریكایی می شد؛ ازجمله هرگونه دسترسی به منابع مالی محدود شده ایران كه قبلا در خارج از این كشور توقیف شده بود.
کری گفت: می خواهم با صراحت بگویم كه ما مانعی در مسیر تعامل بانكهای خارجی نیستیم كه بخواهند با بانكها و شركت های ایرانی تعامل داشته باشند و با این كار، هیچ مخالفتی نداریم البته كاملا روشن است این نگرش تازمانی وجود دارد كه این بانكها و شركتها به علل غیرهسته ای، در فهرست تحریمهای ما نباشند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا برداشتن تحریمهای هسته ای به بانكهای غیر آمریكائی اجازه می دهد با فعالیتهای تجاری و شركتها در ایران تعامل كنند و همچنین به آنها اجازه می دهد به منابع مالی دسترسی داشته باشند و به ایران اجازه می دهد به منابع مالی خود دسترسی داشته باشد.
کری با اشاره به این که بانكها و تجار باید تصمیمات اقتصادی و تجاری پیچیده ای بگیرند و این به عنوان موضوعی است كه نشان می دهد چرا وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری امریكا بطور فعال در تعامل با دولتهای شریك و بخش خصوصی در تلاش برای روشن نمودن تحریمهائی است كه برداشته شده است گفت: اگر بانكی و یا هر شركتی هرگونه سئوال در این رابطه دارد ما خوشحال می شویم كه به این سئوالات پاسخ دهیم. به گفته وی این شركتها و بانكها نباید تصور كنند فعالیتهائی كه قبل از اجرائی شدن برجام ممنوع بوده هنوز هم ممنوع است. همچنین آنها نباید تصور كنند كه فعالیتهائی كه هنوز براساس تحریمهای اولیه ممنوع است برای بازیگران خارجی هم ممنوع می باشد .
به گفته وی اكنون ما معتقدیم برای شركتها زمانی نیاز است كه برای تعامل مجدد با ایران احساس اطمینان كنند و منصفانه است كه بگوئیم این امر بواسطه تحریمها نیست بلكه این امر بواسطه نگرانیها است و همانگونه كه ما در مذاكرات صراحتا اعلام كردیم، ایران نیز نیازمند زمان برای بروز كردن سیستم بانكداری خود برای انجام امور (مربوط به برداشتن تحریمها ) است؛  اقدامی كه كه ظرف سالهای تحریم انجام نشده است و این امر (بروز رسانی سیستم بانكداری ) روند را تسهیل خواهد كرد.
کری همچنین گفت: من می خواهم روشن كنم كه آمریكا متعهد به انجام تعهدات مربوط به خود (در برجام ) است همانگونه كه معتقدیم تضمین اجرای برجام به نفع ما است . توافق هسته ای كه ما به ان دست یافتیم یك سند كاری برای همه طرفها است. به گفته وزیر امور خارجه امریکا ایالات متحده نیز به كار با ایران برای اینكه آنها نیز به تعهدات خود پایبند باشند ادامه می دهد.

کد خبر 7371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =