کنترل نوسانات بازار ارز علیرغم تنش‌های سیاسی/ دستاوردهای دیپلماسی ارزی بانک مرکزی قابل قبول است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز معتقد است: بانک مرکزی با توجه به تنش‌های داخلی و بین المللی توانست به خوبی نوسانات ارزی را کنترل کند.

به گزارش اگزیم نیوز، صادق سواعدی درباره بازگشت آرامش به بازار ارز پس از نوسانات ارزی در ماه پایانی سال گذشته و هفته‌های ابتدایی امسال در گفتگویی اظهار داشت: ما در سال ۱۴۰۲ شاهد ثبات و آرامش خوبی بر بازار ارز بودیم و اگر تنش‌های منطقه‌ای اتفاق نمی‌افتاد، ثبات بازار بدون هیچ وقفه‌ای بصورت منظم و مدیریت شده ادامه داشت. البته بانک مرکزی با وجود این شرایط توانست به خوبی از پس کنترل بازار ارز بر آید و در نهایت اجازه نداد نوسانات ارزی برای مدت طولانی باعث افزایش شدید قیمت‌ها شود.

سال ۱۴۰۲ با ثبات ارزی خوبی همراه بود
این فعال اقتصادی به اهمیت پیش بینی پذیر کردن بازار ارز اشاره کرد و گفت: بی تردید نوسانات ارزی موجب ابهام و سردرگمی مردم و فعالان اقتصادی می‌شود که خوشبختانه ما در سال ۱۴۰۲ و در یک بازه زمانی حدود ۱۰ ماهه شاهد ثبات خوبی در بازار ارز بودیم و پس از عملیات وعده صادق هم این ثبات ادامه پیدا کرد. البته برای تثبیت نرخ ارز باید از هر اتفاقی که باعث نوسانات ارزی می‌شود جلوگیری و عرضه و تقاضا را به خوبی مدیریت کرد.
وی عملکرد بانک مرکزی را نسبت به دوره‌های قبلی مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اتفاقاتی که سال گذشته و امسال در داخل و خارج از کشور رخ داد و باعث تنش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی شد، بانک مرکزی توانست به خوبی اوضاع را کنترل کند و اجازه جهش ارزی شدید به بازار ندهد. قطعا عملکرد بانک مرکزی به نسبت سال‌های گذشته بهتر و موفق‌تر بود که امیدوارم این روند در سال جدید نیز تداوم داشته باشد.

اقدامات خوبی در عرضه دیپلماسی ارزی انجام شد
سواعدی در خصوص دیپلماسی ارزی و سفرهای رئیس کل بانک مرکزی به کشورهای مختلف منطقه نیز گفت: در یکسال گذشته شاهد اقدامات خوبی در عرصه دیپلماسی ارزی از سوی بانک مرکزی بودیم که در برخی موارد به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف نیز منتهی شد. البته در این خصوص زمانی می‌توان به موفقیت اصلی دست یافت که اهداف دیپلماسی ارزی از جمله تسهیل واردات و صادرات و مبادلات مالی و همچنین آزادسازی منابع ارزی در حجم بیشتری محقق شود. در نتیجه بانک مرکزی باید همچنان در سال جدید نیز به برنامه‌های خود در این خصوص ادامه دهد.
عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بانک مرکزی در روند منحل کردن موسسات ناتراز نیز به خوبی عمل کرد و توانست به موازات اقدامات خود در جهت کنترل نقدینگی و رشد پایه پولی، در بحث انحلال موسسات ناتراز هم با موفقیت پیش برود. به ویژه اینکه روند انحلال سه موسسه ناتراز توسط بانک مرکزی به دور از حاشیه و بدون هزینه بالایی انجام شد.

عرضه گواهی سپرده به صورت محدود نتایج مثبتی دارد

وی در خصوص انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده نیز یادآور شد: این تصمیم بانک مرکزی بسیار منطقی و به موقع بود و توانست حجم زیادی از التهاب بازار ارز را کاهش دهد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که نباید مردم را برای سرمایه گذاری به این طرف سوق داد، چراکه بخش مولد هم نیازمند سرمایه گذاری است و اگر تنها مقصد سرمایه‌های بلاتکلیف در اختیار مردم به جای ورود به پروژه‌های تولیدی به سمت دیگری از جمله بازار ارز و طلا و یا گواهی سپرده منتقل شود، نتایج خوبی ندارد. پس باید این طور گفت که اوراق گواهی سپرده بطور محدود و کنترل شده می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در اقتصاد و بازار داشته باشد.

کد خبر 73744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =