اثر دوگانه نفت بر اقتصاد ایران

حامد فرنام از دو اثر نفتی بر اقتصاد سخن گفت؛ ابتدا اثر بر روش های تولید و هزینه ها است و دوم اثر بر نرخ ارز

کارشناس نفت وگاز مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شاید کاهش قیمت نفت و تقویت دلار در کوتاه مدت برای اقتصاد امریکا اثرات مثبت بیشتری داشته باشد، اما در میان مدت و بلند مدت باعث کاهش رشد اقتصادی آن خواهد شد.
حامد فرنام در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص افزایش مجدد بهای نفت و اینکه برای اقتصاد ایران یک فرصت است یا تهدید گفت: افزایش مجدد بهای نفت هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید. اگر بخواهیم از جنبه بین المللی و جهانی نگاه کنیم، با توجه به ظرفیت جهان قیمت ارزان نفت پایدار نخواهد بود . به عبارت دیگر آمریکا  برای تولید گازهای شنی و ماسه ای هزینه های هنگفتی پرداخت می کند و اگر قیمت نفت پایین باشد ظرفیت تحمل این فضا را  نخواهد داشت. در حقیقت توان تحمل قیمت پایین نفت را ندارد.
وی ادامه داد: هزینه کمتر نفت سرمایه گذاری و مصرف را تحریک می‌کند و نهایتا منجر به افزایش نرخ رشد خواهد شد. اما این دیدگاه ساده می‌تواند نادرست باشد و کاهش قیمت نفت نه تنها برای کشورهای پیشرفته بلکه برای اقتصادهای نوظهور نیز مضر خواهد بود. تاثیرات منفی ناشی از کاهش قیمت نفت می‌تواند اثرات مثبت آن را از بین ببرد.
ایران بخش عمده‌ای از درآمدهای خود را از نفت به دست می‌آورد و این پدیده تاثیر بسزایی بر اقتصاد آن می‌تواند داشته باشد. در واقع می تواند فرصتی برای نفوذ ایران به بازارها و از سوی دیگر تهدیدی جهت عدم اجرای پروژه های زیرساختی نیز باشد .

ابهام در صنایع وابسته نفتی
فرنام در خصوص کیفیت پایین محصولات پتروشیمی گفت: دو دیدگاه برای این موضوع وجود دارد . اول؛ سیستم داخلی یا پروسه تولید که کاری مهندسی و نیازمند افراد مطلع و مهندسین واحدهای تولیدی است که در برابر پرسش هایی همچون این موارد قرار می گیرند؛ محصولات با چه موادی تولید می شود؟ چه مقدار هزینه بر است؟  و در نهایت چرا ارزان تر به فروش می رسد؟
اما در دیدگاه دوم؛ می توان به نرخ تبدیل یا ارز اشاره کرد. اکنون نرخ ارز حدود 3500 تومان است و باید با رشد تورم هماهنگ باشد. به عبارت دیگر تورم داخلی و خارجی باید در یک راستا هم مسیر باشند، اما متاسفانه اینگونه نیست، نرخ ارز ما باید نزدیک به 300 الی 400 تومان افزایش یابد و درواقع 7% رشد داشته باشد تا با تورم خارجی برابری کند. اگر تعدیل های این چنینی داشته باشیم کالاهای صادراتی ارزان تر از کالاهای وارداتی خواهد شد درغیر این صورت هزینه کالاهای صادراتی گران تر از کالاهای وارداتی تمام می شود.
وی تاکید کرد: اگر تورم داخلی و خارجی متناسب باشد محصولات تولیدی قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را کسب می کند.
کارشناس نفت وگاز مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در خصوص کمبود مواد اولیه و خوراک بخش پتروشیمی و صنایع پایین دستی گفت: باتوجه به اینکه کشور ایران دارای مزیت انرژی است، بالطبع باید برای واحدهای خودش خوراک ارزان تری را در نظر بگیرد. در واقع یکی از مولفه های مهم برای فعالان صنعت پتروشیمی ثبات نرخ ارز و نرخ خوراک برای پتروشیمی هاست .
وی ادامه داد: کمک بیشتر دولت مانع بلوغ شرکت ها می شود. به گفته وی انرژی نهاده تولید است و اگر نهاده تولید و سرمایه با سیاست کارآمد مدیریت شود بهره وری خوبی خواهیم داشت. به عقیده فرنام از سوی دیگر اگر این نهاده، ارزان در اختیار واحدهای پتروشیمی قرار گیرد بالطبع بهینه سازی عملکرد کاهش خواهد یافت و شرکت ها قدرت خودشان را ازدست می دهند.

 

کد خبر 7378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =