ماهیت تجاری بانکها، گلوگاه تولید

کارشناس ارشد مسایل اقتصادی ایرادات وارده به نظام بانکی در زمینه حمایت از تولید را به موانع ماهیتی و ساختاری در بانکداری ایران مربوط دانست و بر ضرورت اصلاحات ساختاری بانکی تاکید کرد

عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تاکید کرد: جریان موثر اقتصاد مقاومتی تاکنون در کشور اجرا نشده است.
دکتر محمدجواد محقق نیا افزود: سیستم بانکی از تولید حمایت نمی کند و یکی از گلوگاه های مهم مشکلات تولید به سیستم بانکی مربوط است؛ به همین دلیل است که مقام معظم رهبری بر تحقق اقتصاد مقاومتی پافشاری می کنند.
این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و بانکی در ادامه با اشاره به تجربه های موفق جهانی در اقتصاد مقاومتی گفت: کشورهای دیگر مانند ترکیه و آمریکا عملاً و بطور واقعی سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرا می کنند در حالیکه مدعی اصلی این سیاست ها ما هستیم.
محقق نیا در ادامه افزود: سرمایه بانک توسعه صادرات آمریکا تا به حال سه بار صفر شده است و هربار دولت به افزایش سرمایه مجدد آن اقدام نموده است؛ چراکه آنها از اهمیت صادرات برای اقتصادشان آگاه هستند و به صادرکنندگان اجازه ریسک کردن می دهند و ریسک های آنها را پوشش می دهند.
وی همچنین گفت: مثال دیگر کشور ترکیه است؛ آنها برای رفع مشکلات صنعت توریسم خود به سیستم بانکی رجوع کردند، چراکه به اهمیت ارزآوری و صادرات برای اقتصاد ترکیه واقف هستند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: تولید داخلی ما نیاز به حمایت دولت و بانک مرکزی دارد؛ حمایت از بنیه تولید داخل از ارکان اولیه و اصول اقتصاد مقاومتی است.
محقق نیا بر همکاری دولت و بانکها و برنامه ریزی در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: دولت باید سیاست ها را بطور کامل و صحیح اجرا نماید و بانک ها نیز در این امر با دولت همکاری کنند.
وی افزود: کاستی های نظام بانکی در امر تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید به افراد مربوط نیست بلکه به ماهیت سیستم بانکداری ما باز میگردد؛ ماهیت تجاری بانکها تنها قصد حداکثر کردن سود را در نظام بانکی دنبال می کند. لذا بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مسئولان دولتی باید به فکر یک نظام ساختاری جدید برای تحول و توسعه اقتصاد باشند.
این کارشناس ارشد مسائل مالی و بانکی همچنین گفت: دوران تحریم گرچه امکان برقراری عمده مبادلات و روابط بانکی را از بین برده بود اما می توانست بهترین زمان برای اصلاحات ساختاری نظام بانکی و سایر زیرساختهای اقتصادی باشد.
محقق نیا افزود:  لزوم ایجاد ساختارهای سبک و ساختار حمایت از تولید در اقتصاد ما بیش از پیش آشکار شده است و متاسفانه زمان برای اصلاح این سیستم در حال هدر رفتن است.
وی در پایان جهت گیری اشتباه سیستم بانکی در اعطای تسهیلات را مورد توجه قرار داد و گفت: سودآوری امروز در واردات و بعضا واردات قاچاق است و بنگاه های مالی به همین جهت به سمت واردات خم شده اند و تامین مالی تولید و صادرات بی پشتوانه مانده است. لازم است با ایجاد تغییر در بنیان و ماهیت سیستم بانکی هدایت منابع به سمت بخش های مفید و مولد اقتصاد را میسر نماییم.

 

کد خبر 7389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =