دیپلمات روس بر ضرورت افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه تاکید کرد

سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان گفت: امروزه حجم مبادلات میان ایران و روسیه کمی بیش از چهار میلیارد دلار است که با توجه به ظرفیت موجود این رقم بسیار ناچیز است و ضرورت دارد مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.

به گزارش روز سه شنبه ازگیم نیوز، آندری ژیلتسوف در گفت و گویی، اساس و پایه همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه را تعامل در زمینه اقتصاد عنوان کرد و افزود: هدف هجدهمین جلسه کمیسیون همکاری تجاری اقتصادی دو کشور که در اواخر ماه فوریه سال جاری میلادی (اسفند ۱۴۰۲) در تهران برگزار شد، بهبود وضعیت کنونی بود.
وی ادامه داد: در طی کار این کمیسیون، موضوعات تعامل عملا در تمامی زمینه های ممکن نظیر فضا، هوانوردی، کشتی سازی، انرژی هسته ای صلح آمیز، تولید و پالایش نفت و گاز، حمل و نقل، علمی، پزشکی، کشاورزی، مالی، آموزشی، فرهنگی، گردشگری و غیره مورد بررسی قرار گرفته و ۱۸ قرارداد در زمینه‌های مختلف منعقد شد.

توجه خاصی باید به گردشگری داشت
سرکنسول روسیه در اصفهان با بیان اینکه در توسعه مناسبات دوجانبه باید توجه خاصی به عرصه گردشگری داشت، یادآور شد: در سال گذشته (۲۰۲۳ میلادی)، ۶.۵ میلیون توریست از روسیه به ترکیه سفر کرده اند و این در حالی است که فقط ۱۰ هزار نفر از ایران بازدید داشتند. تعداد گردشگران ایرانی که به روسیه سفر می کنند هم بسیار ناچیز است. در خصوص ارتقای وضعیت کنونی گردشگری دو کشور نیز تلاش خواهیم کرد.

بریکس،‌ بستر تلاش‌های مشترک در ایجاد نظم نوین جهانی
سرکنسول روسیه در اصفهان در پاسخ به پرسشی دیگر افزود: کشورهای ما نقش مهمی را در ایجاد نظم نوین جهانی ایفا می کنند؛‌ هم روسیه و هم ایران و هم کشورهای دوست ما، ساختن دنیای عادلانه چندقطبی عاری ازسلطه و دیکتاتوری را هدف خود می دانند.
وی که کشورش ریاست دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ را برعهده دارد، ادامه داد: گروه بریکس،‌ بستر هماهنگی تلاش‌های مشترک در این زمینه است؛ اعضای کنونی این گروه، از جمله ایران، به عنوان قطب های تاثیرگذار نظم جهانی چند مرکزی محسوب می شوند.
ژیلتسوف گفت:‌ ما باید با تلاش های مشترکمان، یک استراتژی مشترک برای پاسخ به چالش های روز و توسعه یک مدل ژئوپلیتیکی که به طور مساوی تامین کننده منافع همه کشورهای شرکت کننده باشد، را ایجاد نماییم. در عین حال می خواهم تاکید کنم که فعالیت این سازمان علیه هیچ طرفی نبوده و هدف آن ایجاد یک وزنه ضد غرب نیست.
وی یادآور شد:‌ یک سازمان مهم دیگر که به همان اندازه حائز اهمیت می باشد، شانگهای است که ایران در سال ۱۴۰۲ به عضویت آن در آمد. از جمله اهداف و وظایف اصلی سازمان، افزایش اعتماد متقابل، دوستی، حسن همجواری میان دولت های عضو و همچنین توسعه همکاری چند جانبه، رفع موانع،انجام پرداخت ها با ارز ملی، تقویت و تحکیم امنیت و مساعدت در ایجاد یک نظم جهانی بین المللی دموکراتیک، عادلانه ومنطقی سیاسی اقتصادی است.
وی افزود:‌ در مقطع کنونی،‌ حمایت روسیه و ایران از یکدیگر در عرصه بین المللی از جمله در سازمان‌های بین الملل بسیار مهم است و برگزاری رویدادهای مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی، علمی و یا مسابقات ورزشی، راهبردی به نظر می رسند.
این دیپلمات روس با بیان اینکه اهمیت تماس های دوجانبه روسیه و ایران و کشورهای دوست نباید نادیده گرفته شوند، گفت: ما با تلاش های مشترک قادر به تغییر دنیا به سمت بهتر شدن هستیم.

تلاش برای تدوین نقشه راه همکاری اصفهان و تاتارستان
سرکنسول روسیه در اصفهان در بخش دیگری از این گفت و گو، افزود: برنامه این سرکنسولگری برای توسعه روابط دوجانبه، شامل کمک به طرفین در گسترش مجموعه ای از روابط دوجانبه سودمند میان استان اصفهان و جمهوری تاتارستان، از جمله هماهنگی تدوین نقشه راه همکاری این مناطق است.
ژیلتسوف خاطرنشان کرد: در برنامه ها همچنین اقداماتی برای افزایش روابط شهرهای خواهرخوانده سن پترزبورگ و اصفهان، نظیر برگزاری جشن به مناسبت بیستمین سالگرد عقد تفاهم نامه خواهرخواندگی در پاییز سال جاری، در نظر گرفته شده است. ما قصد داریم در روند توسعه روابط مناطق مختلف روسیه با سایر استان های کنسولگریمان نظیر یزد و کرمان تحرک ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: با همراهی سفارتمان در تهران، با وزارت امورخارجه ایران به منظور گسترش حیطه کنسولگری خود از جمله به استان های جنوبی، هماهنگی خواهیم کرد. در حال حاضر این مناطق تحت نظارت سفارت ما در تهران است که به علت مسافت زیاد، کار کمی دشوار است.
این دیپلمات روس با بیان اینکه ما از لحاظ جغرافیایی به مناطق جنوبی نزدیک تر هستیم، بنابراین کار در آن مناطق برعهده ما است، افزود: درباره برنامه های سرکنسولگری روسیه در اصفهان باید اشاره کنم که کار با اتاق های بازرگانی، مراکز آموزش عالی و مذهبی در برنامه کاری ما قرار دارد.

اصفهان، شهری شگفت انگیز و با اصالت است
سرکنسول روسیه در اصفهان در پاسخ به سئوال اینکه نظرش درباره شهری که در آن مشغول به کار است، چیست؟ گفت: اصفهان شهری شگفت انگیز، فرهنگی، با اصالت، تمیز، بسیار دنج و راحت است، اگرچه درباره فراوانی اماکن تاریخی و شکوه آن ها صحبت نمی کنم چرا که همه چیز قبل از من گفته و نوشته شده است: «اصفهان نصف جهان» و این گویای همه چیز است.
وی ادامه داد: طی بیش از سه ماه حضور من در اینجا، فرصت نداشتم از همه جا دیدن کنم، اما آنچه دیده ام مسلما فراتر از انتظارات من برای اولین برداشت از شهر اصفهان بوده است. به قول ما روس ها: اولین برداشت از چیزی درست ترین برداشت است.
سرکنسول روسیه گفت: مطمئنم که در آینده از اصفهان بیشتر و بیشتر خوشم خواهم آمد. بله البته یکسری مشکلاتی هم در شهر نظیر بیابان زایی، فرونشست زمین و تامین آب وجود دارد که من یقین دارم همه این ها قابل حل است. تعامل با همکاران روسی، از جمله شهر خواهر خوانده سن پترزبورگ در این خصوص سودمند خواهد بود. آن ها تجربیات خوبی در این موارد دارند.

ارتباطات خواهرخواندگی تنها بیانیه روی کاغذ نباشد
ژیلتسوف در پاسخ به پرسشی درباره امکان امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی بین اصفهان و شهرهای روسیه گفت: فدراسیون روسیه متشکل از ۸۹ فدرال است که هر کدام به نوعی قابل توجه هست و ویژگی های خاص دارند. معتقدم که همکاری ها یا روابط خواهرخواندگی در وهله اول باید میان فدرال هایی که نوعا اشتراکاتی با اصفهان دارد، ایجاد شود. در واقع چیزی که برای دو طرف، جالب و سودمند باشد.
وی ادامه داد: این ارتباطات نباید صرفا در حد یک بیانیه روی کاغذ باشد، اما متاسفانه اغلب همین طور است در صورتیکه این ارتباطات باید منافعی به همراه داشته باشد در غیر این صورت وجود آن ها چه ضرورتی دارد؟
سرکنسول روسیه در اصفهان گفت: در حال حاضر اصفهان در حال بسط و توسعه همکاری با شهر خواهرخوانده سن پترزبورگ و جمهوری تاتارستان است. این انتخاب بسیار به جا و درست است. سن پترزبورگ، پایتخت فرهنگی روسیه، شهری با تاریخچه بسیار جالب و یکی از زیباترین شهرهای دنیا محسوب می شود. علاوه بر این، سن پترزبورگ یک مرکز صنعتی و علمی قدرتمند با ظرفیت بسیار بالا است.
وی ادامه داد: تاتارستان نیز یکی از مناطق پیشتاز حوزه صنعت در روسیه است. جمهوری تاتارستان دارای صنعت هوانوردی پیشرفته از جمله هواپیماهای مسافربری و انواع مختلف بالگرد است. صنایع معدنی و فرآوری، فناوری اطلاعات، کشاورزی و صنعت گردشگری پیشرفته ای داراست.
ژیلتسوف گفت: علاوه بر این، تاتارستان بزرگترین منطقه مسلمان نشین و کازان مرکز مهم اسلامی است. تعامل پویای استان اصفهان را با این دو منطقه بسیار امیدوارکننده و دارای چشم انداز می بینم. این همکاری باید همراه با محتوای وزین باشد. در حال حاضر بر روی این موضوع کار می کنیم.
وی ادامه داد: توصیه می کنم علاوه بر سن پترزبورگ و تاتارستان، امکان برقراری ارتباط با مسکو را نیز مورد بررسی قرار دهیم. به عقیده من همکاری با پایتخت روسیه می تواند منافع زیادی برای طرفین به همراه داشته باشد.
این دیپلمات روس گفت: اصفهان بزرگترین قطب متالورژی است. در این راستا، همکاری در زمینه اکولوژی با شهرهای روسیه که این صنعت نیز در آن جا توسعه یافته، می تواند مفید واقع شود. به عنوان مثال شهرهای ناواکوزنتسک و لیپتسک.
وی افزود: ارتباط با شهر تومسک هم خالی از لطف نیست. تومسک یکی از بزرگترین شهرهای علمی روسیه است. یکی از شهرهای پیشنهادی من برای خواهرخواندگی ولیکی نووگوراد شهری با تاریخ بسیار غنی، است.
به گفته وی، از طریق ولیکی نووگوراد، مسیر تجاری معروف «از وارنگیان به یونان» می گذشت. در این شهر، اولین ساختار دولتی روسیه ایجاد شد. در حال حاضر ولیکی نووگوراد یکی از قطب های مسیر گردشگری «حلقه طلایی روسیه» است. فهرست شهرهای پیشنهادی برای همکاری را می توانم همین طور ادامه بدهم چرا که کشور ما شهرهای جالب بسیاری را دارد که ازشایستگی لازم برای ارتباط با اصفهان برخوردار هستند.

گرامیداشت بیستمین سالگرد خواهرخواندگی سن پترزبورگ و اصفهان در پاییز
سرکنسول روسیه در اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تلاش هایی برای تقویت روابط خواهرخواندگی میان اصفهان و سن پترزبورگ انجام شده است، گفت: بله البته، چنین اقداماتی صورت می گیرد. به ویژه در حال حاضر برنامه ای برای برگزاری بیستمین سالگرد خواهرخواندگی سن پترزبورگ و اصفهان داریم.
وی افزود: لیست رویدادها در حال توافق است که هم در اینجا و هم در سن پترزبورگ، در پاییز سال جاری برگزار خواهد شد.

خواهرخواندگی اصفهان و تاتارستان در دست بررسی
ژیلتسوف همچنین گفت: ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲) هیات نمایندگان جمهوری تاتارستان، فدراسیون روسیه، به ریاست جناب آقای رستم مینیخانوف، به اصفهان سفر کردند. جلسات پر ثمر و بسیار مفیدی با جناب آقای سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان، و سایر مقامات رسمی برگزار شد.
وی ادامه داد: کار بر روی نقشه راه توسعه همکاری میان مناطق مذکور از کشورهایمان در حال انجام است. امکان عقد تفاهم نامه خواهرخواندگی میان جمهوری تاتارستان و استان اصفهان در حال بررسی است.
سرکنسول روسیه در اصفهان خاطرنشان کرد: دورنمای همکاری جمهوری تاتارستان و استان اصفهان می تواند در زمینه های صنعت ازجمله هوانوردی، کشاورزی، تولید محصولات حلال، فرهنگ و گردشگری و تحقق پروژه های سرمایه گذاری باشد.
وی با اشاره به دعوت رئیس جمهوری تاتارستان روسیه از استاندار اصفهان برای سفر به کازان گفت: از مساعدت و ابتکارات استاندار اصفهان بابت برنامه توسعه ارتباطات بین منطقه ای صمیمانه ممنون و سپاسگزاریم. همچنین از آقای مسعود نیک آیین، مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان، آقای محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی اصفهان و آقای مصطفی دولتیار رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه ایران در اصفهان، تشکر می نماییم. امیدواریم که شاهد تعاملات نزدیک و مستحکمی در آینده باشیم.

شناخت کمی از یکدیگر داریم
سرکنسول روسیه در اصفهان در بخش پایانی این گفت و گو که اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ انجام شد، اظهار داشت: ما، یعنی ایرانی ها و روس ها، متاسفانه شناخت خیلی کمی از یکدیگر داریم و این به طور خاص می تواند مانعی جهت بسط و توسعه همکاری تجاری-اقتصادی باشد.
وی افزود: اغلب تصورات در مورد وضعیت واقعی امور در کشورهایمان و سیاست داخلی و خارجی به دور از حقیقت بوده و عمدتا براساس تلاش ها و اقدامات رسانه های غربی شکل گرفته اند. این وضعیت را باید اصلاح کرد. تبادل فرهنگی قشر جوان و البته گردشگری می تواند در این امر کارساز باشد.

فعالیت موفق مراکز فرهنگی و تجاری ایران در روسیه
وی ادامه داد: در این زمینه مراکز فرهنگی زیر نظر نمایندگی های دیپلماتیک کشورهایمان نقش بسزایی دارند. مرکز فرهنگی ایران در مسکو سال هاست که فعالیت موفقیت آمیزی داشته و رویدادهای متنوعی را در روسیه برگزار می کند، اما مرکز فرهنگی روسیه هنوز در تهران افتتاح نشده است. در ماه آوریل ۲۰۲۱ روسیه و ایران، تفاهم نامه بین دولتی در خصوص تاسیس و شرایط فعالیت مراکز فرهنگی منعقد نمودند که به دنبال تصویب این سند در مجلس شورای اسلامی، امیدواریم فعالیت ها در این زمینه شتاب گیرد.

برنامه راه اندازی خانه های تجارت ایران در مناطق روسیه
سرکنسول روسیه در اصفهان گفت: باید به فعالیت تجارتخانه های ایران در روسیه اشاره کرد. این تجارتخانه ها در مسکو، کازان، ماخاچ قلعه و آستراخان دایر شده است و افتتاح چنین موسساتی در شهرهای دیگر نظیر ساراتوف و چیلیابینسک در دستور کار است.
وی اظهار داشت: در ایران، تولیدکنندگان محصولات مختلف از روسیه از چنین فضایی برخوردار نیستند. ابتکار عمل طرف روس در این خصوص البته مهم است. فکر می کنم که اینجا هم باید نوعی موزانه و برابری وجود داشته باشد.
ژیلتسوف گفت: یقین دارم که در آینده نزدیک، مسائل حضور متقابل اقتصادی و فرهنگی کشورهایمان در راستای توسعه هر چه بیشتر مجموعه ارتباطات ایران و روسیه به زودی مرتفع خواهد شد. بی شک مشارکت استراتژیک روسیه و ایران به صورت فعال و پویا گسترش خواهد یافت. بستر برای این امر فراهم است و موارد زیادی وجود دارند که ما را به همدیگر نزدیک می کند و این تنها معطوف به نزدیکی جغرافیایی نمی شود.
به اعتقاد این دیپلمات روس، کشورهای ایران و روسیه، مستقل، خودکفا و مبتنی بر ارزش های سنتی خود هستند. ما رویکرد مشترکی در خصوص موضوعات کلیدی بین المللی از جمله ساختار جهان آینده و در رابطه با اوضاع سوریه، فلسطین و افغانستان داریم. در نهایت ظرفیت قوی و مدرن علمی و صنعتی وجود دارد که مکمل ما است. بازدید از نمایشگاه بین المللی «روسیه» که تا ۱۸ تیرماه در مسکو در حال برگزاری است، یک فرصت عالی برای ارزیابی امکانات کشور ما است. شرکت در این رویداد را توصیه می کنم.

کد خبر 73970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =