تقویت توان مرکز مبادله موجب کاهش رجوع به بازار غیررسمی می‌شود

مدیر تدوین مقررات ارزی بانک مرکزی یکی از کارکردهای مرکز مبادله را ارائه نرخ سقف و کف بازار ذکر و اعلام کرد که با ارائه این نرخ‌ها ظرفیت مداخله موثر بانک مرکزی بیشتر مشخص خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، حسین باستانزاد در نشست تحلیلی الزامات کارکرد موثر مرکز مبادله ارز و طلا در راستای تقویت حکمرانی سیاست‌های پولی که در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد، گفت: کل سامانه‌های معاملاتی بانک مرکزی قرار است که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مدیریت شود. اتفاقات بسیار زیادی در مرکز مبادله خواهد افتاد و خبرهای بسیار زیادی را در آینده نزدیک در مورد مرکز مبادله خواهید شنید. سامانه‌هایی از قبیل امتیاز معاملاتی، بازار توافق‌های ارزی (پیمان آتی و سلف ارزی)، سامانه ارز اشخاص و سایر سامانه‌ها به زودی در مرکز مبادله راه‌اندازی و بهره‌برداری می‌شوند.
وی افزود: یکی از کارکردهای مرکز مبادله ارائه نرخ سقف و کف بازار است و با ارائه این نرخ‌ها ظرفیت مداخله موثر بانک مرکزی مشخص خواهد شد. مبادلات کالا (واردات کالا)، تامین مالی بازپرداخت تسهیلات خارجی، تسعیر منابع ورودی صادرکنندگان و سرمایه‌گذاری خارجی در مرکز مبادله مدیریت می‌شود. هر چه پوشش مرکز مبادله بالاتر برود، رجوع اشخاص به بازار غیررسمی کمتر می‌شود.
باستانزاد ادامه داد: از سال ۸۹ که طیف تحریم‌های جدید تجاری و مالی ایجاد شد چهار شوک ارزی داشتیم. پس از سال ۸۹ شدت بروز این شوک‌ها زیاد شد که شدیدترین آن نیز در زمان ترامپ اتفاق افتاد. نکته دیگر این بود که صفر تا صد شوک‌ها کاهش پیدا کرد. یعنی زمان شروع شوک تا به اوج رسیدن آن کاهش پیدا کرد و در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افتاد. بر همین اساس میزان مداخله بانک مرکزی نیز افزایش پیدا کرد و از طرفی هم نتیجه کمتری حاصل می‌شد.

مدیر تدوین مقررات ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: اما در سال گذشته که دو شوک همزمان داشتیم و اتفاقات به گونه دیگری رقم خورد. اولین شوک بحث موشکی بود و شوک دوم مساله کشورهای همسایه بود. در این شوک‌ها سیاستگذار پولی زمان واکنش خود را کاهش داده و در زمان و فرصت مناسب در بازار مداخله کرده است. یعنی سیاستگذار تدریجی مداخله کرد و اثرات این مداخله را در نرخ‌های فعلی و ثبات بازار ارز می‌بینیم.
وی یادآور شد: انضباط پولی، تنوع‌سازی، مداخله موثر بانک مرکزی و استفاده از ابزارهای مختلف عواملی بود که موجب موفقیت بانک مرکزی شد.

کد خبر 73987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =