چارچوب سیاستگذاری ارزی در سال اول برنامه هفتم بسیار مهم است

مدیر گروه مطالعات سیاست های پولی و ارزی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: سیاست تثبیت نیازمند برنامه های مکمل مانند افزایش انضباط مالی دولت و اجرای سیاست های پولی انقباضی است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، سجاد ابراهیمی در نشست تحلیلی الزامات کارکرد موثر مرکز مبادله ارز و طلا در راستای تقویت حکمرانی سیاست های پولی، افزود: چارچوب سیاستگذاری ارزی به علت نزدیکی به اجرای قانون جدید بانک مرکزی و قرار گرفتن در سال اول برنامه هفتم دارای اهمیت است.

وی گفت: کشورهای مختلف تجارب متفاوتی از اجرای تثبیت نرخ ارز دارند که نمونه ای از آن همگرایی ملایم تورم با کاهش ارزش پول ملی و رونق اولیه در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود زیرا همراه بودن انتظارات با نرخ تثبیت و کافی بودن ذخایر ارزی باعث موفقیت سیاست تثبیت می‌شود البته سیاست تثبیت نیازمند ایجاد برنامه های مکمل مانند افزایش انضباط مالی دولت و اجرای سیاست های پولی انقباضی است. در مورد سیاست تثبیت تجارب موفق و ناموفق در کشورهای مختلف وجود دارد.

وی افزود: اجرای بلندمدت این سیاست به قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی آسیب وارد می‌کند و چون این سیاست برای کنترل تورم مزمن است بعد از کنترل تورم باید به دنبال راهکارهای دیگر باشیم.

مدیر گروه مطالعات سیاست های پولی و ارزی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: برای چار چوب سیاست گذاری ارزی ابتدا باید ساختار سیاست گذاری مشخص شود و بعد شناسایی محدودیت ها، انتخاب ساختار و در نهایت حرکت به سمت سیاست بهینه قرار دارد به عنوان مثال اگر سیاست ها تک نرخی بهینه است زمانی به سمت آن می توانیم حرکت کنیم که محدودیت های آن برداشته شود.

وی افزود: اهداف میانی و نهایی باید از سیاست گذاری و تغییر نرخ مشخص شود در همین جهت باید متغیر کمی شده هدف را شناسایی کنیم، بعد از مشخص کردن هدف باید برای آن قاعده ای مشخص کرد و بعد باید نرخ ارز تعادلی مشخص شود و اگر قرار است نرخ هدف را بالاتر یا پایین تر از نرخ تعادلی قرار دهیم باید ذخایر ارزی را بررسی کنیم.

ابراهیمی تاکید کرد: نرخی را که می خواهیم هدف گذاری کنیم باید کنترل تورم و رشد اقتصادی را محقق کند، همچنین بکارگیری ابزار مناسب در بازار ارز مفید است چون ابزار داخلی می‌تواند نوسانات را کنترل کند.

کد خبر 73989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =