متوسط رشد سالانه اقتصاد ایران در دولت سیزدهم به ۵ درصد رسید

نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور هفتمین نشست کمیته دائمی راهبری تحقیقات اقتصادی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) اعلام کردند: متوسط رشد سالانه اقتصاد ایران در سه سال اخیر به ۵ درصد رسیده و متوسط نرخ بیکاری در سه سال اخیر ۸,۸ درصد بوده است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از سازمان برنامه و بودجه، هفتمین نشست کمیته دائمی راهبری تحقیقات اقتصادی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به صورت مجازی دیروز (چهارشنبه) برگزار شد و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست سخنرانی کردند.

«جاندوس آسانوف»، معاون دبیرکل اکو، در ابتدای این نشست، شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌ جمهور و «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، را در سانحه سقوط هلیکوپتر تسلیت گفت.

در ادامه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران از سازمان برنامه و بودجه کشور، سخنرانی خود را با موضوع «افزایش تقویت و انعطاف در منطقه اکو از طریق گسترش تجارت درون منطقه‌ای» ارائه کردند.

سهم ۴,۵ درصدی کشورهای عضو اکو از تجارت جهانی

این نمایندگان در سخنرانی خود با تشریح جایگاه اکو در عرصه تجارت جهانی، به موضوعاتی همچون سهم ۴,۵ درصدی کشورهای عضو این سازمان از تجارت جهانی اشاره کردند و تصریح شد که این رقم با توجه به منابع طبیعی و انسانی غنی و فراوان کشورهای عضو اکو، کمتر از حد مطلوب است.

روند رو به‌رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در ادامه برای کشورهای عضو اکو تشریح و اعلام شد: رشد اقتصادی سالانه ایران در سه سال اخیر، به طور متوسط به ۵ درصد رسیده، نرخ بیکاری به طور مرتب کاهش یافته و متوسط آن در سه سال گذشته برابر با ۸,۸ درصد بوده است.

رشد تجارت درون منطقه‌ای و افزایش صادرات به همسایگان

همچنین تاکید شد: نرخ تورم سالانه از ۴۵.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳۷ درصد در ماه می سال ۲۰۲۴ نزول کرده و توجه جمهوری اسلامی ایران به اقتصاد مقاومتی، به رشد تجارت درون منطقه‌ای و افزایش صادرات به همسایگان و دیگر کشورهای جهان منجر شده است.

نمایندگان سازمان برنامه و بودجه تصریح کردند: حدود ۲۰ درصد از حجم صادرات ایران در سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۲ -۲۰۲۳) با کشورهای عضو اکو بوده که در این میان کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان به ترتیب با ۴۱ درصد، ۲۰ درصد و ۱۸ درصد، بیشترین سهم را داشته‌اند؛ در عین حال تکمیل کریدورهای منطقه‌ای، استفاده از پول داخلی در تجارت کشورهای عضو اکو، ایجاد شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد مشترک و انتقال خدمات فنی و مهندسی، از اساسی‌ترین راهبردهای منطقه‌ای ایران برای تحکیم روابط اقتصادی با اعضای اکو است.

ضرورت تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه یکجانبه‌گرایی آمریکا

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران همچنین از امکان خنثی‌سازی تحریم‌ها علیه برخی کشورهای عضو اکو با تکیه بر ظرفیت‌های منطقه‌ای، ضرورت تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه یکجانبه‌گرایی و سلطه امنیتی- اقتصادی آمریکا و ناتو با هدف رسیدن به تفاهم‌های جدید اقتصادی و تقویت چندجانبه‌گرایی سخن گفتند و تصریح کردند: در دستور کار قرار دادن اقتصاد مقاومتی به معنای انزواطلبی نیست؛ تحقق این سیاست کلان اقتصادی در گرو تقویت روابط بین‌الملل در سطوح منطقه‌ای است که در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران به وضوح بر آن تاکید می‌شود.

نمایندگان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند: یکی از مهم‌ترین اهداف ارتقای تجارت منطقه‌ای، کمک به تولید داخلی کشورها و تکیه بر توان ملی هر کشور است. کاهش وابستگی، یافتن بازارهای صادراتی جدید، افزایش رقابت‌پذیری و تامین نیازهای وارداتی، از جمله مزایای تجارت منطقه‌ای است؛ بنابراین سهم اکو در تجارت جهانی باید ارتقا یابد. افزایش روابط اقتصادی کشورهای منطقه، انعطاف‌پذیری بیشتری را در اقتصاد داخلی آنها ایجاد کرده و امنیت منطقه را نیز افزایش می‌دهد.

کد خبر 74117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =