تولید ناخالص داخلی ایران در دولت آیت الله رئیسی ۲ برابر شد

آمارهای صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد در دولت آیت الله رئیسی تولید ناخالص داخلی ایران بیش از دو برابر شده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، صندوق بین المللی پول در گزارشی از میزان تولید ناخالص داخلی کشورها براساس قیمت‌های جاری از صعود قابل توجه ایران در رده بندی جهانی از این نظر طی سال‌های فعالیت دولت آیت الله رئیسی خبر داده است.
آمار منتشر شده از سوی این نهاد بین المللی حاکی از آن است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شده است. در حالی که تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری در سال آخر فعالیت دولت دوازدهم یعنی در سال ۲۰۲۰ به ۱۹۵ میلیارد دلار رسیده بود این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۴۰۳ میلیارد دلار بالغ شده که رشد ۱۰۶ درصدی داشته است.
به همین ترتیب رتبه ایران در میان اقتصادهای دنیا بهبود یافته است. ایران در سال ۲۰۲۰ از نظر میزان تولید ناخالص داخلی بر اساس قیمت‌های جاری در رتبه ۵۱ جهان قرار داشت، اما در سال ۲۰۲۳ با صعود ۱۳ پله‌ای در جایگاه ۳۸ جهان قرار گرفته است. به عبارتی دیگر در سال ۲۰۲۳ تولید ناخالص داخلی ۳۷ کشور جهان از ایران بیشتر بوده است. اما در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۰ کشور جهان تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران داشتند.

ایران نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا
از نظر تولید ناخالص داخلی کشورها بر اساس شاخص قدرت خرید نیز رتبه ایران در دولت شهید رئیسی بهبود داشته است. بر اساس آمار صندوق بین المللی پول اقتصاد ایران در دولت سیزدهم ۴۲۶ میلیارد دلار بزرکتر شده و در حالی که ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال آخر دولت دوازدهم یعنی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۳۲۷ میلیارد دلار بوده این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۱۷۵۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.
در سال‌های فعالیت دولت سیزدهم، ایران در بین اقتصادهای بزرگ دنیا نیز یک پله بالاتر آمده و در جایگاه نوزدهم در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است. ایران استرالیا را در این سال کنار زده است. ایران در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۲۰ جهان قرار داشت.

کد خبر 74174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =