رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در کشور/سرمایه‌گذاری ۳۰ همتی در شیلات

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: در سال جاری ۴۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در کشور رهاسازی شده که در تاریخ بازسازی ذخایر بی‌نظیر است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز وزارت جهاد کشاورزی، ناصر کرمی راد در جشنواره ملی رهاسازی بچه ماهیان استخوانی، خاویاری، دریایی و میگو دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و آب‌های داخلی با تاکید بر اهمیت بازسازی ذخایر ماهیان در کشور، افزود: در حال حاضر در بازسازی ذخایر ماهیان جلوتر از برنامه توسعه هفتم کشور هستیم.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به اهمیت مدیریت منابع شیلاتی با قانونمند کردن صید و اقدامات اجرایی در بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان تصریح کرد: همچنان آبزیان در محیط زندگی خود دستخوش نابسامانی متعددی قرار دارند.

به گفته وی، بازسازی ذخایر و رهاسازی آبزیان تنها حلقه‌ای که می‌تواند بخشی از نابسامانی‌های محیطی را جبران کند.

وی یادآور شد: برای پایداری صید، معیشت صیادان و همچنین حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان و صیانت از این انفال که مورد بهره‌برداری توسعه فعالیت‌های بازسازی ذخایر بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کرمی‌راد با بیان اینکه امسال پس از چهار سال وقفه ۳۰ میلیون قطعه بچه میگو از گونه بومی ببری سبز در استان هرمزگان تولید شده است، یادآور شد: این مهم در دستور کار رهاسازی قرار گرفت.

وی با تاکید بر نقش گیلان در رهاسازی دریای خزر، یادآور شد: ۵۰درصد رهاسازی انواع آبزیان با بیشترین تنوع گونه‌ای در دریای خزر توسط مراکز بازسازی ذخایر استان گیلان انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۳۰ همتی در شیلات

رئیس سازمان شیلات ایران، از سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی طی ۲ سال گذشته در این حوزه خبر داد و گفت: ۹۵ درصد آورده این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده که نشان از پتانسیل موجود در این بخش دارد.

وی با بیان‌ اینکه در گزارش سال ۲۰۲۱ سازمان خواربار جهانی تاکید شده که باید پروتئین مصرفی توسط آبزیان تامین شود، اظهار داشت: در حال حاضر پروتئین روزانه مصرفی از آبزیان ۹ گرم است که باید به ۴۳ گرم پروتئین بر اساس برنامه امنیت غذایی مصوب شورای انقلاب فرهنگی برسد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده درباره آبزیان، تصریح‌کرد: ۲.۶ میلیون تن تولید آبزیان برنامه‌ریزی شده که در دولت سیزدهم با مشارکت مردم در حال اجراست که از ۱.۴ میلیون تن تولید آبزیان عبور کرده‌ایم که این امر نشان دهنده پتانسیل شیلات است.

حسینی با اشاره به امکان تولید محصولات شیلات در اقلیم‌های متفاوت، یادآور شد: آبزیان کم‌آب‌برترین پروتئین را داشته و باید امکان‌سنجی در این حوزه انجام شود.

به گفته وی، تولید در این بخش به لحاظ محیط زیستی به دلیل عدم تولید گازهای گلخانه‌ای و همچنین سلامت بیولوژیکی دارای اهمیت بسیاری است.

رییس سازمان شیلات ایران با تاکید بر این که باید در حوزه تولید با رشد تولید و خوداتکایی به امنیت غذایی برسیم، تاکید کرد: باید برای پایداری در بهره‌برداری از دریا از مهمترین نهاده یعنی دانش بهره ببریم.

وی با تقدیر از بهره‌برداران و صیادان به دلیل همراهی در تکثیر طبیعی و نیمه‌طبیعی، افزود: ۵۰ میلیون قطعه تکثیر طبیعی و نیمه‌طبیعی با مشارکت جامعه صیادی کشور انجام شده است.

کد خبر 74190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =