مصرف روزانه ۲۰۳ میلیون فرآورده نفتی در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: روزانه ۲۰۳ میلیون فرآورده نفت را می‌سوزانیم که ۵۸ درصد آن بنزین و ۳۰ درصد گازوئیل است.

به گزارش اگزیم نیوز، جلیل سالاری امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری اظهار داشت: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که هم کرونا از بین رفته بود و هم شاهد افزایش مصرف بودیم، ضمن اینکه دولت قبل نیز ۷۴۴ میلیون لیتر تعهد صادرات بنزین داده بود. همچنین ۳۳۸ میلیون دلار به اندازه ۵۸ کشتی نیز فرآورده فروخته بودیم که پول آن هنوز برنگشته بود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: طبق برنامه نیز تولید بنزین (قبل از دولت سیزدهم) به اهداف خود نرسیده بود و در اینجا نیز دچار کسری در تولید بود و در کنار تعهدات صادراتی کسری ما را بیشتر می‌کرد.

وی گفت: مصرف بنزین در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ به ۱۰۶ میلیون لیتر در روز رسید که توانستیم آن را تامین کنیم؛ در این بین نیز پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیاز به تعمیرات اساسی داشت که در سه دوره تعمیرات بزرگی در آن شکل گرفت.

وی ادامه داد: در پالایشگاه اصفهان نیز توانستیم با تکیه بر توان داخل ۱۹ میلیون لیتر گازوئیل را تصفیه کنیم که این اتفاق نیز در فرصت کوتاهی صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: با شناختی که از شرکت پالایش و پخش داشتیم ساختار این شرکت را تغییر دادیم و در زمینه تامین سوخت نیز زمانی که آمدیم ۱.۲ میلیون نفر در صف کارت سوخت بودند و فقط ۹۶۰۰ کارت سوخت داشتیم؛ اما الان هیچ مشکلی در صدور کارت سوخت نداریم و تامین آن را به زیر ۱۰ روز رساندیم.

سالاری با اشاره به توسعه زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت در کشور با استقرار دولت سیزدهم به ویژه پس از حمله سایبری گفت: افزون بر تأمین کارت و بومی‌سازی آن و صدور و تحویل حدود ۴ میلیون کارت سوخت المثنی، زمان انتظار صدور کارت سوخت نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

وی تاکید کرد: همچنین، افزون بر بومی‌سازی کارتخوان‌ها و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، کارگاه‌های تعمیرات تجهیزات سامانه هوشمند سوخت را در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور شفاف‌سازی واگذاری‌ها، افزود: نزدیک یک میلیارد یورو پروژه در شرکت‌های پالایشی را تعیین تکلیف کردیم و با اقدام‌هایی که در نهادهای توسعه‌ای شرکت انجام شد، شرکت را از شرایط ضرردهی خارج کردیم.

سالاری با اشاره به اجرای پروژه‌های فراسرزمینی برای نخستین بار از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در صنعت نفت گفت: طی ۶ سال گذشته افزون بر اجرای پروژه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی - مهندسی در قالب این پروژه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، دانش فنی طرح‌های ارتقای کیفی را با کمک دانش‌بنیان‌ها در کشور بومی‌سازی کردیم.

وی به توسعه زیرساخت‌های صنعت انتقال با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید خط لوله و نیز توسعه حمل‌ونقل ریلی فرآورده در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: با توجه به شکاف قیمتی قابل توجه فرآورده با کشورهای همسایه، تعرضات زیادی به خطوط لوله کشور داشتیم، اما با تلاش شبانه‌روزی همکاران من، هیچ کمبودی در تأمین و تحویل سوخت کشور وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: کیفی‌سازی فرآورده را در دستور کار قرار دادیم و امروز بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد فرآورده تولیدی در کشور با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید می‌شود. همچنین، برای نخستین بار در کشور دانش فنی طرح‌های ارتقای کیفی نفت کوره را در کشور بومی‌سازی کرده و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، اجرای این طرح‌ها را در واحدهای پالایشی به‌دقت رصد و پیگیری کردیم.

سالاری با اعلام اینکه امسال حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله جدید به بهره‌برداری می‌رسد که روند عرضه و دسترسی به فرآورده در کشور را به مقدار قابل ملاحظه‌ای تسهیل خواهد کرد، گفت: با احتساب این خطوط، طول خطوط لوله نفت و فرآورده کشور به نزدیک ۱۶ هزار کیلومتر خواهد رسید.

وی با اشاره به اقدام‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای مبارزه با قاچاق سوخت با تعریف بیش از ۹ اقدام در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت، و نیز به‌کارگیری سیاست‌های غیرقیمتی به‌منظور مصرف بهینه سوخت در کشور و جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی، بیان کرد: در همه حوزه‌ها با احتساب بخش نیروگاهی، سالانه معادل حدود ۹ میلیارد دلار عرضه خارج از شبکه سوخت در کشور داریم که به‌منظور مقابله با این عرضه خارج از شبکه، همکاران من در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۹ طرح مهم را اجرایی کردند که نقش مهمی در مبارزه جدی با قاچاق سوخت داشته است. پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح‌ها از اتلاف و قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور جلوگیری شود.

کد خبر 74227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =