افزایش ۷ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه تغییر اقلیم به یک ابرچالش تبدیل شده است، گفت: تولید گندم در دولت سیزدهم طی سال ۱۴۰۰ نزدیک ۳ میلیون تن، سال ۱۴۰۱ حدود ۶ میلیون تن و امسال حداقل ۷ میلیون تن افزایش داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، سید مجتبی خیام نکویی روز سه شنبه در هفتمین کنفرانس ملی حفاظت خاک و آبخیزداری با بیان اینکه تاثیرات تغییرات اقلیم نسبت به دهه‌های قبل افزایش یافته است، افزود: با روند رشد جمعیت در دنیا روبرو هستیم که مطالبات این جمعیت برای تامین غذا نیازمند مقابله با تغییرات اقلیم در بخش کشاورزی است.

وی اظهار داشت: اگر امروز شرایط تخریب طبیعت را نسبت به یک تا پنج دهه قبل بسنجیم شدت آن قابل مقایسه نیست و به طوری افزایشی شده که بیانگر آن است که هرچه دخل و تصرف در طبیعت بیشتر شده پایداری و زیست‌بوم و اکوسیستم را به هم زده‌ایم.

کاهش ۱۰ درصدی تولیدات غذایی با افزایش یک درجه دمای زمین

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اولین تاثیر تغییر اقلیم افزایش گرمای زمین بر امنیت غذایی است، تصریح کرد: براساس آخرین مقالات منتشر شده در دنیا، براثر افزایش یک درجه سانتیگراد دمای زمین به طور میانگین تولیدات غذایی در دنیا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

خیام نکویی گفت: همچنین علی‌رغم معاهدات بین‌المللی درباره تغییرات اقلیم در دنیا، برخی کشورها که بیشترین بهره‌برداری‌های نامتعارف را از طبیعت دارند، از معاهده تغییر اقلیم خارج می‌شوند تا مورد سوال و جواب قرار نگیرند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تغییرات اقلیم را یک ابر چالش دانست و اظهار داشت: تاثیر تغییر اقلیم بر قاره‌ها و کشورهای مختلف یکسان نیست؛ زیرا در برخی کشورها کمتر و در برخی شدت بیشتری دارد.

میانگین بارندگی در کشور کاهش یافته است

وی با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته ایران دو درجه گرم‌تر شده و میانگین بارندگی آن از ۲۵۰ به ۲۲۰ میلیمتر کاهش یافته است، بیان کرد: این بدان معناست که ۳۰ میلیمتر در طول ۴۰ سال گذشته کاهش بارندگی داشته‌ایم که رقم قابل توجهی است.

خیام نکویی درباره اثرات تغییر اقلیم در جهان گفت: تغییر اقلیم منجر به بارش‌های سیل‌آسا، آب شدن یخ‌ها در قطب. بالا آمدن سطح دریاها. تغییرات تنوع زیستی، خشکسالی‌های متعدد، آتش‌سوزی‌های گسترده، ریزش ناگهانی برف شده است که در زندگی مردم لمس می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره راهکارهای مقابله با تغییرات اقلیم، اضافه کرد: نتایج نشست‌های علمی باید تبدیل به بسته‌های سیاستی حمایتی برای تغییر برخی رویکردها شود.

خیام نکویی با اشاره به اینکه برای کاهش شدت تاثیرات تغییر اقلیم باید تغییر رویکرد داشته باشیم افزود: بنابراین باید از تغییر کاربری اراضی با حفظ پوشش گیاهی جلوگیری شود؛ زیرا امنیت غذایی کشور به آن وابسته است؛ زیرا در کشوری که ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت و ۸۴ میلیون هکتار مرتع دارد به دلیل عدم حفظ پوشش گیاهی مناسب بارندگی تبدیل به سیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نوع نگاه علمی در حفظ پوشش گیاهی اهمیت دارد، تصریح کرد: در این بخش مدیریت منابع آب، کشاورزی حفاظتی، اقتصاد سبز، نگاه مدیریت واحد در حوزه آبخیز و گسترش فعالیت‌های آبخیزداری از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

افزایش ۷ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم

معاون وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت استفاده از گیاهان و ارقام کم آب بر همچون گندم اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین قوت قالب مردم گندم است که در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۳ میلیون تن، سال ۱۴۰۱ حدود ۶ میلیون تن و امسال حداقل ۷ میلیون تن افزایش تولید نسبت به ابتدای دولت داشته است.

خیام نکویی درباره معرفی ارقام جدید گندم کم آب، بیان کرد: برای مبارزه با تغییر اقلیم باید از ارقام کم آب بر، مقاوم به شوری و تنش‌های محیطی بهره بگیریم.

وی برخورد با جنگل‌زدایی را راهکاری برای کاهش تاثیرات تغییر اقلیم دانست و افزود: طبق آمارها سالانه ۱۲ میلیون هکتار از جنگل‌های جهانی از بین می‌رود که باید راهکارهایی برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها اتخاذ شود تا پیامدهای تغییر اقلیم به حداقل برسد.

اجرای الگوی کشت برای همه محصولات کشاورزی از سال آینده

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره اجرای الگوی کشت گفت: الگوی کشت ابتدا برای محصولات زارعی و امسال برای محصولات باغی اجرایی شد و سال آینده برای تمام محصولات اجرایی می‌شود.

خیام نکویی تاکید کرد: برای مقابله با تغییرات اقلیم باید تدوین پیش‌نویس قوانین و مقررات برای جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، توجه به آینده‌پژوهی در حوزه تغییرات اقلیم، فعالیت در معاهدات بین‌المللی و به‌روزرسانی الگوی کشت باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 74234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =