واردات ۵۰۰ مگاوات برق برای اوج بار مصرف تابستان

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: امسال هم واردات ۵۰۰ مگاوات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان در اوج بار مصرف برای تامین برق انجام می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، مصطفی رجبی مشهدی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری در مورد تامین برق تابستان امسال، افزود: واردات برق در کنار سایر اقدام‌ها برای تامین برق پایدار انجام می‌شود.

وی در باره امکان حضور و مشارکت مردم در ساخت نیروگاه ادامه داد: مردم می‌توانند در بخش نیروگاه‌های مقیاس کوچک فعالیت کنند و راه‌اندازی تابلو برق آزاد در بورس انرژی که اخیراً راه‌اندازی شده به سودآوری بیشتر این بخش کمک خواهد کرد.

وی به روبرو بودن دولت سیزدهم با ناترازی ۱۵ هزار مگاوات برق اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم با اقدام در خصوص توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه خطوط انتقال، توسعه ظرفیت پست‌ها برای کاهش این ناترازی اقدام کرد.

رجبی مشهدی از افزایش ظرفیت ۹ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی که توسط بخش خصوصی و دولتی انجام شده، خبر داد و گفت: صنایع برای اضافه کردن یک هزار و ۴۰۰مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور تلاش زیادی انجام داده اند ضمن آنکه مقرر شده صنایع انرژی بر برای احداث ۱۰ هزارمگاوات ظرفیت نیروگاهی نیز اقدام کنند.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه تا پایان سال ۲ هزار مگاوات نیروگاه صنایع وارد مدار می شود ضمن آنکه برای احداث ۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی نیز اقدام شده است، ادامه داد: حدود ۱۷ هزار مگاوات هم مجوزهای زیست محیطی و موافقت نامه های اصولی برای دریافت سوخت را اخذ کرده و این ها نیز احداث خواهند شد.

وی افزود: هرساله حدود ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت ترانسفورماتورها افزوده می شود و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر هم به ظرفیت شبکه انتقال و فوق توزیع برای بهبودولتاژ افزوده می شود.

توسعه شبکه برق روستایی

مدیرعامل توانیر درباره تلاش برای توسعه شبکه برق در روستاها نیز گفت: ۴۵۰ روستا با جمعیتی حدود ۷ هزار خانواربا اعتباری معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان برق دار شده اند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه ۱۸ هزار خانوار عشایری با سامانه های قابل حمل خورشیدی از نعمت برق برخودار شده اند، افزود: براین اساس اکنون ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۷ درصد مناطق روستایی کشور دارای برق شده اند.

مدیرعامل توانیر گفت: اکنون تلاش برای احداث ۲۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی ادامه دارد که بخش عمده آن در بخش تجدیدپذیرها خواهد بود و امید است در کمتر از یکسال آینده به بهره برداری برسند.

وی از موافقت صندوق توسعه ملی برای اختصاص ۷.۵ میلیارد دلار برای نیروگاه های فسیلی و ۵ میلیارد دلار برای انرژی های تجدیدپذیر با هدف کمک به رفع ناترازی برق خبر داد و گفت: نیروگاه های خورشیدی این قابلیت را دارند تا در اوج بار شبکه به کمک آمده و از بار شبکه بکاهند.

مدیرعامل توانیر یکی از مشوق های توسعه تجدید پذیر را تابلوی برق سبز دانست و ادامه داد: زمان بازگشت سرمایه به این ترتیب خیلی کوتاه تر شده است.

وی با اشاره به راه اندازی تابلوی برق آزاد در بورس انرژی در روزهای اخیر و اینکه در فاز نخست آن یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی مقیاس کوچک برق خود را عرضه کرده است، خاطرنشان کرد: خریداران برق از این تابلو نیز مشمول محدودیت های برق نخواهند شد.

مدیرعامل توانیر درباره ساعت کاری اداری و تاثیر آن بر کاهش مصرف، گفت: براساس مصوبه هیات وزیران ساعت کار از ۱۵ خرداد تغییر و از ساعت ۶ تا ۱۳ شد و این روند تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

رجبی مشهدی افزود: براین اساس بخش اداری موظف است در ساعت اداری ۳۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی کرده و در ساعت غیر اداری هم ۶۰ درصد کاهش را اعمال کند.

وی ادامه داد: هدف گذاری شده امسال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات از این بخش صرفه جویی داشته باشیم که معادل مصرف یزد و مشهد است. تاکنون ۵۴۱ مگاوات صرفه جویی در این بخش حاصل شده است.

رجبی مشهدی به تجهیز بخش اداری به کنتور هوشمند خبرداد و گفت: به اداره هایی که رعایت نکنند اخطار داده می شود و اگر باز رعایت نکنند بار اول ۱۰ دقیقه قطع برق خواهند داشت و در صورت تکرار رفتار پر مصرفی ۳۰ دقیقه قطع برق و باز اگر تکرار کنند قطع کامل صورت می گیرد. البته هدف گذاری لازم برای تحقق ۱۵ درصد کاهش مصرف خانگی نیز صورت گرفته است.

کارگاه ها و صنایع کوچک محدودیت تامین برق ندارند

رجبی مشهدی ادامه داد: کارگاه ها و صنایع کوچک که بیشترین اشتغال را هم دارند از محدودیت های برق معاف شده اند.

وی افزود: شهرک های صنعتی نیز ۶ روز هفته تامین برق می شوند و تنها یک روز محدودیت خواهند داشت که می توانند جابجا کنند.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: البته این محدودیت برق به طورکامل نخواهد بود و ۵ درصد برق آنها تامین خواهد شد.

رجبی مشهدی در باره صنایع بزرگ و انرژی بر هم گفت: با هماهنگی وزارت صمت مقرر شده مشارکت کامل با صنعت برق داشته باشند و تلاش خواهیم کرد امسال انرژی بیشتری تحویل این بخش داده شود.

وی ادامه داد: واحد های حساس باید مجهز به دیزل ژنراتور باشند و صنایع دارویی هم علاوه بر داشتن دیزل ژنراتور باید مشارکت کنند.

مدیرعامل گفت: اگر بخش کشاورزی ۱۵ درصد برق خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند مشمول محدودیت نمی شوند و برق مازاد آنها نیز به قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می شود.

تامین برق خودروهای برقی بدون مشکل

رجبی مشهدی ادامه داد: برای تامین برق خودروهای برقی مشکلی نداریم و تامین می شود.

وی میزان مصرف برق وسایل سرمایشی را ۳۲ هزار مگاوات دانست و افزود: ساکنان مناطق عادی که ۸۰ درصد کشور را شامل می شود اگر از کولرگازی استفاده کننده هزینه برق آنان ۷۰۰ هزار تومان می شود.

مدیرعامل توانیر میزان ناترازی برق امسال را حدود ۱۰ هزار مگاوات اعلام کرد که در تیر و مرداد خواهد بود و تلاش می شود با کمک مردم این ناترازی کاهش یابد.

رجبی مشهدی گفت: امسال خاموشی نخواهیم داشت و تلاش می شود با اجرای پویش با انرژی مشارکت مردم افزایش یابد.

وی ادامه داد: مشترکان با شرکت در این پویش علاوه برپداش های سال گذشته از جوایز ارزنده برخودار می شود و پیش بینی می شود ۱۰ درصد در مصرف کاهش داشته باشیم.

مدیرعامل توانیر افزود: صادرات برق براساس اولویت نیاز داخل خواهد بود و اکنون در حداقل ممکن به میزان ۵۰۰ مگاوات انجام می شود.

کد خبر 74247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =