خرید تضمینی گندم از مرز ۴.۴ میلیون تن عبور کرد

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان از ابتدای فصل برداشت ( فروردین ماه ۱۴۰۳) تاکنون از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گذشته است، گفت: این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تن افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز؛ علیرضا مهاجر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم از کشاورزان، افزود: از ابتدای فصل برداشت گندم تا کنون بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۷۷ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

وی در مورد پرداخت پول گندمکاران، اظهار داشت: تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان پراخت شده و مابقی مطالبات نیز به تدریج به پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت گندم در ۲۵ استان کشور در حال انجام است که تا پایان شهریور ماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت، گفت: طبق آخرین آمارها بیشترین میزان خرید گندم با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مربوط به استان خوزستان، ۹۴۰ هزار تن مربوط به استان گلستان، ۴۵۰ هزار تن مربوط به استان فارس و ۲۸۰ هزار تن مربوط به استان ایلام است که رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. با شروع خرید گندم در استان های معتدل و سرد رتبه های خرید تضمینی به جز استان خوزستان تغییر خواهد کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه اکنون ۲۱ کمباین برداشت گندم در مناطق مختلف کشور فعال هستند، گفت: یک هزار و ۱۵۰ مرکز خرید تضمینی در کشور پیش‌بینی شده است که گندم کشاورزان را تحویل می گیرند.

وی بیان کرد: همچنین در عملیات خرید و برداشت در استان‌ها، مراکز خدمات و مدیریت شهرستان‌ها علاوه بر نظارت بر عملیات برداشت، کشاورزان را به مراکز خرید تضمینی هدایت می کنند تا ضایعات برداشت کاهش یابد.

مهاجر گندم امسال را کیفی ذکر و تاکیدکرد: از میزان گندم خریداری شده حدود ۱۶۰ هزارتن گندم دوروم و مابقی گندم نان است.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: طبق مصوبه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی هر کیلوگرم گندم معمولی نان ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۸ هزارتومان از کشاورزان خریداری می شود. همچنین تاکنون ۱۷۰ هزارتن گندم بذری از استان های گرم و خشک جنوب و گرم و مرطوب شمال کشور خریداری شده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید امسال به اندازه نیاز و بیش از نیاز داخلی است، افزود: نه تنها نیازی به واردات نداریم بلکه به خودکفایی در تامین گندم مورد نیاز کشور نزدیک شده‌ایم.

کد خبر 74322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =